Previous Page  29 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 56 Next Page
Page Background

FYSIOTERAPEUTEN 8/16

29

dene faktisk lærer, men den forteller oss noe om hvordan føringer

gitt i rammeplanen konkretiseres i utdanningsinstitusjonenes fag-

planer og studieemner, samt hvordan tematikk knyttet til aldring og

helse synliggjøres for studenter og deres arbeidsgivere.

Det kan se ut som aldring og helse som tematikk i fysioterapiut-

danningen forsvinner i brede læringsutbyttebeskrivelser som frem-

mer et livsløpsperspektiv. Særlig på emnenivå er dette fremtredende.

Studiestedene oppfordres derfor til å tydeliggjøre hvordan gitte pa-

sient- og aldersgrupper, slik som eldre, vektes når livsløpsperspek-

tivet anvendes i læringsutbyttebeskrivelser på emnenivå. En annen

måte å fremheve eldre som en sentral pasientgruppe for kommende

fysioterapeuter er å revurdere bruken av slike brede læringsutbyt-

teformuleringer, og heller utforme læringsutbyttebeskrivelser som

synliggjør emnets faktiske innhold og tema for studenter, yrkesliv

og samfunnsliv.

Referanser

Alle fagplaner ble lastet fra studiestedets hjemmeside høsten 2015.

1.

Kunnskapsdepartementet. Meld. St. nr. 13 (2011–2012). Utdanning for velferd - Sam- spill i praksis. Oslo: Kunnskapsdepartementet; 2011

.

2.

Helse- og omsorgsdepartementet. St.meld. nr. 47. Samhandlingsreformen: rett behand- ling - på rett sted - til rett tid. Oslo: Helse- og sosialdepartementet; 2008

.

Title: Ageing and health in physiotherapy education – a survey

of four bachelor’s degree programs in physiotherapy

Abstract

n

Introduction

: The increasing proportion of elderly in the po-

pulation present challenges for Norwegian health- and social

education institutions – both in terms of capacity and quality

these educational services must be strengthened to meet

older people’s need for treatment, rehabilitation and residen-

tial care. The purpose of this article is to draw attention to how

topics associated with ageing and health are presented in do-

cuments relevant to four fulltime bachelor’s degree programs

in physiotherapy.

n

Main section

: The article is based on a review of the fram-

ework plan for the bachelor’s degree in physiotherapy, four

bachelor’s degree programs and these programs’ local courses.

Direct and indirect references to aging and health related

aspects in these documents were registered. In registered lear-

ning outcome descriptors at all levels a lifespan perspective is

visible. This article discusses the findings of the survey with

particular emphasis on the concept of «lifespan» in learning

outcome descriptors.

n

Summing up

: Themes related to aging and health is under-

communicated in broad learning outcome descriptors. A better

clarification of how age groups, such as the elderly, are weigh-

ted in when a lifecycle perspective is used in learning outco-

mes descriptions, especially at a course level, is encouraged.

n

Keywords

: Bachelor’s program in physiotherapy, learning

outcome descriptors, older people.

3.

Krohne K. En kartlegging av aldring og helse i fem helse- og sosialfaglige bachelorut- danninger. Tønsberg: Forlaget Aldring og helse; 2016.

4.

Møtt ved studiestart 2015 [press release]. Oslo: Samorda opptak 2015.

5.

Bratberg Ø. Tekstanalyse for samfunnsvitere. Oslo: Cappelen Damm Akademisk; 2014

.

6.

Kunnskapsdepartementet. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring. Oslo: Kunnskapsdepartementet; 2011

.

7.

European Commission. The European qualifications framework for lifelong learning (EQF). Luxemburg: Office for Official Publications of the European Communities; 2008

.

8.

Utdannings- og forskningsdepartementet. Rammeplan for fysioterapeututdanning. Oslo: Utdannings- og forskningsdepartementet; 2004.

9.

Haakstad J. Læringsutbytte: Begrepets anvendelighet i kvalitetsvurdering av høyere utdanning. Uniped. 2011;34(4):72-81.

10.

Aamodt PO, Prøitz TS, Hovdhaugen E, Stensaker B. Læringsutbytte i høyere utdan- ning. En drøfting av definisjoner, utviklingstrekk og måleproblemer. NIFU STEP. Oslo: NIFU STEP Studier av innovasjon, forskning og utdanning; 2007

.

11. Høgskolen i Bergen. Avdeling for helse- og sosialfag. Studieplan for fysioterapi.

www.hib.no:

Høgskolen i Bergen; 2015.

12. Høgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for helsefag. Programplan for bachelor-

studiet i fysioterapi - studieretning fysioterapi.

www.hioa.no:

Høgskolen i Oslo og

Akershus; 2015.

13. Høgskolen i Sør-Trøndelag. Fakultet for helse og sosialvitenskap. Bachelor i

fysioterapi 2015H.

www.hist.no:

Høgskolen i Sør-Trøndelag; 2015.

14. U

i

T

Norges arktiske universitet. Det helsevitenskapelige fakultet. Bachelor i

fysioterapi. Fagplan.

www.uit.no:

Universitetet i Tromsø; 2015.

Besøk Hjelpemiddelmessa Øst 2016! Mandag 17. oktober (12-19) Tirsdag 18. oktober (11-16 ) Hjelpemiddelmessa Øst 2016 oslo.nhf.no Vi har med oss leverandører fra hele hjelpemiddel- området. Enten du i din jobb trenger hjelpemidler for lø�ing av pasienter� er på jakt e�er terreng- gående kjøretøy for rullestolbrukere eller trenger hjelpemidler innenfor kommunikasjon og kognisjon har vi noe for deg! Norges Varemesse i Lillestrøm Fri entre Spennende fagprogram http://fysioterapeuten.no/Fag-og-vitenskap