32
FYSIOTERAPEUTEN 8/16
fag
KRONIKK
Eline Thornquist
, fysioterapeut, dr.
philos, professor ved Høgskolen i Bergen,
Institutt for ergoterapi, fysioterapi og
radiografi, professor II ved UiT Norges
arktiske universitet og privatpraktise-
rende ved Nesttunhjørnet Psykomotorisk
Praksis.
eth@hib.noDenne
fagkronikken
ble akseptert
05.9.2016. Fagkronikker vurderes av
fagredaktør. Ingen interessekonflikter
oppgitt.
I denne andre delen av kronikken om
medikalisering står spørsmål relatert
til psykisk helse i sentrum. Utfordrin-
ger i møte med dagens ungdom tas
opp i den siste og tredje delen.
Forekomst: tall og tolkning
Til alle tider har sykdomsbildet i befolknin-
gen endret seg i tråd med samfunnsmessige
betingelser og kulturelle strømninger. Det
har sammenheng med en utvikling som
foregår på to nivå: Både har befolkningen
i ulike historiske epoker og under ulike le-
vevilkår forskjellige plager og sykdommer,
og forestillingene
om
helse og sykdom er i
stadig endring (1).
Derfor er det viktig å utvise tilbakehol-
denhet i tolkning og bruk av sykdomssta-
tistikk. For hva er reell økning av helsepro-
blemer, og hva skyldes for eksempel at flere
oppsøker helsevesenet og presenterer sine
plager på (til dels) nye måter? Og hva med
helsepersonell: I hvilken grad påvirkes de –
vi – av tid og sammenheng i faglig oriente-
ring, praksis og rapporteringsrutiner?
I dag har slike spørsmål spesiell aktuali-
tet, ikke minst i relasjon til psykiske lidelser.
Det dannes for tiden et inntrykk av at
forekomsten av psykiske lidelser øker i be-
folkningen, men mye tilsier at det først og
fremst skyldes en økning i antallet perso-
ner som oppsøker og får profesjonell hjelp
(2). Samtidig skaper dagens samfunn med
usikkerhet, uoversiktlighet og stadig raskere
forandringer grobunn for bekymringer og
uro. Det er derfor rimelig å forvente en viss
økning i psykiske plager og -problemer (3).
Kategorisering og klassifikasjon
Ofte fremstilles diagnostiske kategorier og
klassifikasjonssystemer som et direkte resul-
tat av forskning og kunnskapsutvikling, men
det er misvisende. Selvsagt spiller kunnskap,
spesielt av medisinsk og psykiatrisk art, en
sentral rolle, men diagnoser og klassifika-
sjonssystemer er skapt av mennesker i en
bestemt periode og under bestemte forhold.
De er følgelig påvirket av sosiale normer
og verdier på et gitt tidspunkt i det aktuelle
samfunn – de er
sosiale konstruksjoner
.
Siden diagnoser og klassifikasjonssys-
temer ikke er naturgitte størrelser, er de
da også gjenstand for stadige revisjoner og
konsensusbeslutninger. Spesielt i det psykia-
triske fagfeltet har debattene om hensikts-
messig kategorisering og klassifisering av
sykdom vært omfattende og spenningsfylte.
Her er det nærliggende å vise til det ameri-
kanske klassifikasjonssystemet for psykiske
lidelser – «Diagnostic and Statistical Manual
of Mental Disorders», DSM – siden det både
har vært toneangivende på fagfeltet og har
stått sentralt i debatten om medikalisering.
1
DSM – kjennetegn og konsekvenser
DSM-manualen har gjennomgått radikale
forandringer, en utvikling som startet på
1980-tallet. Da ble såkalt «teorifrie», beskri-
vende og kriteriebaserte diagnoser innført,
og samtidig økte antallet diagnoseenheter
betraktelig.
Psykiatrifeltet var på den tiden preget
av faglig uenighet og interne spenninger
mellom tilhengerne av en psykodynamisk
orientering og de som ønsket en sterkere
dreining i biologisk retning (6-9). Formålet
med revisjonen var å skape en så entydig
og felles referanse som mulig, og å redusere
betydningen av teoretiske premisser, verdier
og kulturelle normer. Derfor ble kriteriene
forsøkt utformet slik at fagpersoner med
ulik teoretisk orientering skulle komme
frem til samme diagnose. «Disorders» –
ikke «diseases» – ble fellesbetegnelsen for de
nye diagnoseenhetene, som altså var basert
på kriterier bestående av konstellasjoner av
symptomer og observasjoner.
Senere revisjoner har fulgt i samme spor,
og i løpet av et par tiår var antallet diagnos-
tiske kategorier mangedoblet.
2
For hver re-
visjon har kritikken vokst, og den toppet seg
i forbindelse med lanseringen av DSM-V i
2013 (9).
Et aspekt ved utviklingen som fortjener
oppmerksomhet er den økende bruken av
manualiserte instrumenter – spørreskjema
– i det diagnostiske arbeidet. Den kontinu-
erlige veksten i DSM-systemet skapte gro-
bunn for slike instrumenter som i sin tur
stimulerte veksten.
Dette medførte en instrumentalisering av
praksis, uttrykt slik av en av de mange kriti-
kere: «Kontorister kan klassifisere pasienter
på denne måten vel så godt som eksperter»
(6: 406).
3
Det viktigste argumentet for å bruke
manualiserte instrumenter er at reliabilite-
ten styrkes, men det er uvesentlig dersom
validiteten mangler, og akkurat sviktende
Fysioterapi og medikalisering, del II
2
DSM III i 1980, DSM-IIIR i 1987, DSM-IV i 1994, DSM
IV-TR i 2000 og DSM-V i 2013.
3
Alle oversettelser fra engelsk er mine.
1
DSM er utviklet av den amerikanske psykiaterfore-
ningen, og dagens versjon er den femte – DSM-V (4).
Norske myndigheter anbefaler bruk av et klassifika-
sjonssystem som er utviklet av WHO, på norsk kalt
«Den internasjonale statistiske klassifikasjonen av
sykdom og beslektede helseproblemer», ICD. Dagens
ICD-10 omfatter et eget kapittel om psykiske lidelser
som i grove trekk følger DSM, men antallet diagno-
seenheter er langt færre og systemet er gjennomgå-
ende mindre detaljert (5).