36
FYSIOTERAPEUTEN 8/16
FAG
Nina Rydland Olsen
, førsteamanuensis ved
Institutt for ergoterapi, fysioterapi og radio-
grafi, Høgskolen i Bergen (HiB). Avhandlingen
utgikk fra Senter for kunnskapsbasert praksis,
HiB.
Hovedveileder: Professor Jan Magnus Bjordal.
Disputas fant sted 19. juni 2015 ved Universi-
tetet i Bergen.
Originaltittel: Evidence-based practice in phy-
siotherapy education. Challenges for integra-
tion in clinical education.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) bør inte-
greres i bachelorutdanningen for å fremme
nødvendig kunnskaper, ferdigheter og hold-
ninger i KBP blant fremtidige fysioterapeu-
ter. Tidligere forskning viser at studenter
strever med å anvende KBP i møte med
pasienter. Hensikten med avhandlingen var
derfor å få mer kunnskap og forståelse om
hva som skal til for fremme KBP i fysiote-
rapiutdanning, og utfordringer med integre-
ring av KBP i praksisstudier.
I studie I gjennomførte vi en spørreun-
dersøkelse blant tredje års fysioterapistuden-
ter (fem kull i perioden 2006-2011, n=246)
for å kartlegge sammenhengen mellom hvor
mye undervisning i KBP studenten var blitt
eksponert for og selvrapportert KBP atferd,
ferdigheter og barrierer. Et spørreskjema
med 42 spørsmål ble laget, og vi anvendte
Spearman’s rho (r) for analyser. Vi oppnådde
en svarprosent på 73 %. Vi fant liten sam-
menheng mellom bruk av KBP og mengden
undervisning i KBP for de fleste spørsmå-
lene, men fant størst sammenheng når det
gjaldt ferdighet i kritisk vurdering av forsk-
ningsbasert kunnskap (r = 0.41, p < 0.001),
og opplevelse av ferdighet i kritisk vurdering
som en barriere (r = -0.31, p < 0.001). Vi fant
ingen statistisk signifikant sammenheng i
forhold til studenters bruk av forskningsba-
sert kunnskap i praksisstudiene.
I studie II brukte vi fortolkende beskrivel-
se for å utforske holdninger og erfaring om
bruk av KBP i praksisstudier blant tredje års
studenter (n=16), praksisveiledere (n=9) og
deres kontaktlærere (n=4). Vi gjennomførte
seks fokusgruppeintervju og brukte kompa-
rativ analyse, og kom frem til fire sammen-
hengende tema: 1) Forsøker å bruke KBP,
2) Noviser i praksis, 3) Prioriterer praktisk
erfaring fremfor KBP og 4) Mangler rolle-
modeller i KBP. Vi fant at studenter forsøkte
å søke etter og anvende forskningsbasert
kunnskap i sine praksisstudier, men som
noviser trengte de mer bakgrunnskunnskap
enn forskningsbasert kunnskap. Studenter
støttet seg på sine praksisveiledere, og var
mer ivrig på å få praktisk erfaring enn å job-
be kunnskapsbasert. Studentene opplevde at
de manglet rollemodeller i KBP.
I studie III gjennomførte vi en ikke-
randomisert kontrollert studie blant 29
praksisveiledere i fysioterapi (intervensjons-
gruppen: n=14, kontrollgruppen: n=15).
Intervensjonsgruppen deltok i et klinisk in-
tegrert undervisningsprogram i KBP, mens
kontrollgruppen fikk ingen tiltak. Hensikten
var å undersøke korttids- og langtidsvirknin-
ger på kunnskaper, ferdigheter, holdninger
og atferd i KBP med hjelp av spørreskjema
før, rett etter og seks måneder etter inter-
vensjonen (skjema: Modifisert Fresno Test,
Holdningsskala og Implementeringsskala).
En deltaker fra intervensjonsgruppen og
fem fra kontrollgruppen falt fra. Etter seks
måneder fant vi en statistisk signifikant
endring for to utfallsmål: Modifisert Fresno
Test (gjennomsnittlig forskjell = 37, 95 % KI
(15.9 – 58.1), p < 0.001) og Holdningsskala
(gjennomsnittlig forskjell = 8.1, 95 % KI (3.1
– 13.2), p < 0.002). Når vi sammenlignet ut-
fall over tid fant vi en statistisk signifikant
økning i gjennomsnittlige skår relatert til alle
utfallsmål bare for intervensjonsgruppen.
Oppsummering
Vi fant at studenter som ble utsatt for mer
undervisning i KBP oftere kritisk vurderte
forskning, men studenter anvendte ikke
forskningsbasert kunnskap i praksis. Gjen-
nom intervjuer med studenter i praksisstu-
dier, praksisveiledere og kontaktlærere fant
vi at studenter prøvde å jobbe kunnskaps-
basert. Samtidig var de noviser i praksis og
strevde med KBP, støttet seg til sine praksis-
veiledere, prioriterte praktisk arbeid fremfor
KBP, og de manglet rollemodeller i KBP.
Praksisveiledere har en unik posisjon til å
påvirke studenter i praksisstudier. Vi testet
derfor ut et undervisningsprogram i KBP
blant praksisveiledere som førte til bedre
kunnskaper, ferdigheter og holdninger i
KBP. Mer forskning trengs for å få til lang-
varige endringer i KBP atferd blant praksis-
veiledere.
Artikler:
I.
Olsen, N. R., Lygren, H., Espehaug, B., Nortvedt, M. W., Bradley, P., & Bjordal, J. M. (2014). Evidence-based Practice Ex- posure and Physiotherapy Students’ Beha- viour during Clinical Placements: A Survey. Physiotherapy Research International. doi: 10.1002/pri.1590.II.
Olsen, N. R., Bradley, P., Lomborg, K., & Nortvedt, M. W. (2013). Evidence based practice in clinical physiotherapy educa- tion: a qualitative interpretive description. BMC Medical Education, 13(1), 52. doi: 10.1186/1472-6920-13-52.
III.
Olsen, Nina Rydland; Bradley, Peter; Espehaug, Birgitte; Nortvedt, Monica Wam- men; Lygren, Hildegunn; Frisk, Bente; Bjor- dal, Jan Magnus. Impact of a multifaceted and clinically integrated training program in evidence-based practice on knowledge, skills, beliefs and behaviour among clinical instructors in physiotherapy: A non-ran- domized controlled study. PLoS ONE 2015; Volume, 10:e0124332.Doktorgrad:
Kunnskapsbasert praksis i fysioterapiutdanning