

38
FYSIOTERAPEUTEN 8/16
ANBEFALINGER
gitt av myndigheter og fag-
personer om egenaktivitet og kosthold, viser
seg ofte å falle på stengrunn. Med dette som
bakgrunn, forsøker stadig flere innen helse-
og omsorgssektoren å tenke nytt i møtet
med pasienter som vil oppnå helsegevinst
ved livsstilsendring. En av metodene som
benyttes, er Motiverende Intervju (MI).
– Kunnskap og informasjon er ikke nok.
Folk vil bestemme selv, og føler seg ikke
særlig dedikerte til oppgaven når andre for-
teller dem hva de skal gjøre. Motivasjonen
blir mye mer forpliktende når den kommer
innenfra, fremfor å bli påført utenfra, sier
Anne Høiby, høgskolelektor ved Fakultet
for samfunnsvitenskap, Høgskolen i Oslo og
Akershus (HiOA).
Ved bruk av MI, forsøker behandleren å
lokke frem såkalt endringssnakk, gjennom å
utforske hva pasienten tenker om sin egen
situasjon. Målet er at pasienten selv skal
argumentere for hvorfor det er lurt å gjøre
endringer, og komme med ideer til hvordan
endringene best kan gjennomføres.
HiOA tilbyr Motiverende Intervju (MI)
som emne trinn en og to, henholdsvis 10 og
15 studiepoeng.
– Hovedinnretningen med MI, er å lete
etter det som bor av motivasjon og en-
dringsvilje i den personen det gjelder. Man-
ge behandlere forsøker å påføre motivasjon
gjennom å fortelle om de dårlige konsekven-
sene av ikke å endre vaner. Hvis pasienten
har motstridende tanker og følelser knyttet
til det aktuelle problemet, kan slike råd pa-
radoksalt nok gjøre situasjonen verre: Pasi-
entene setter inn motkrefter når de føler at
noen forsøker å overta kontrollen. Det er
derfor MI som metode er så opptatt av å ha
respekt for, og alliere seg med, pasienten.
Selvbestemmelse er en svært viktig del av
å bygge opp sin egen motivasjon, forklarer
Høiby.
Svingende motivasjon
Motiverende intervju (MI) oppsto på
1980-tallet, som en reaksjon mot mer kon-
fronterende metodikker innen endringspsy-
kologi, som viste seg lite effektive. MI er i
dag godt dokumentert gjennom forskning,
og benyttes over hele verden.
– MI som metodikk har en grunnleg-
gende tro på at alle mennesker bærer i seg
ressurser og vilje til å ville det beste for seg
selv, men at motivasjonen er svingende, sier
Høiby.
Det viktigste redskapet i MI, er å innta
en respektfull holdning. I undervisningen
terper man på teknikker for å oppnå gode
kommunikasjonsferdigheter, men det legges
like stor vekt på hvilke holdninger studen-
tene skal møte pasientene med. Ifølge Høiby,
kan det ikke kalles MI uten den grunnleg-
gende aksepten og respekten for individet.
– Jo mer du lytter og forsøker å forstå den
andres perspektiv, jo nærmere kommer du
MI. Jo mer du tenker på hva du skal gjøre og
foreslå som ekspert, jo mer fjerner du deg.
Det betyr ikke at man skal slutte å være fag-
person, men mottakeren skal ikke føle seg
uvitende og uten kompetanse på sin egen
situasjon. Hele poenget er at pasienten skal
ta ansvar for sitt eget liv. Innen hverdagsre-
habilitering sier man at pasienten skal gå fra
å være passiv mottaker til aktiv deltaker. Det
er et motto jeg liker godt, sier Høiby.
I Norge brukes MI blant annet innen rus-
omsorgen, i behandling av spiseforstyrrelser
og ved røykestopp. I senere tid har NAV
skolert sine ansatte i metoden, og den har i
flere år vært anbefalt i aktivitetsboka for fy-
sioterapeuter. Blant fysioterapeuter blir MI
for det meste benyttet ved frisklivssentraler,
der Helsedirektoratet har bestemt at tilbudet
skal bygge på denne metoden.
På mine premisser
– Dette intervjuet er langt utenfor min
komfortsone, konstaterer Hilde Magnussen
Huse (50).
Hun sitter ved et bord i Stangehallen, et-
ter å ha gjennomført ei treningsøkt sammen
med de andre deltakerne i frisklivsgruppa.
Første gang hun tok kontakt med
frisklivssentralen, var rett over påske i 2015.
Da hadde hun fått stilt diagnosen kronisk
kols. Hun var stor og tung, slet med sosial
angst, og følte seg innestengt i hjemmet.
– Da tenkte jeg: Skal jeg være der for barn
og barnebarn fremover, så må jeg gjøre noe.
REPORTASJE
Fysioterapeuter må i større grad ta
hensyn til hodet som sitter øverst på
den kroppen som prøver å komme i
bedre form.
Endringskoden
Situasjonen er kjent for de fleste. Fysioterapeuten gir pasienten oppskriften på
en vellykket opptrening, men ved neste konsultasjon er det tydelig at rådene
ikke blir fulgt. Hvorfor er det så vanskelig å motivere til endring?
TEKST
og
FOTO
Tone Elise Eng Galåen
fysioterapeuten@fysio.no