Fysioterapeuten 8-2017

FYSIOTERAPEUTEN 8/17 35 dens fysioterapiprogrammer preges frem- deles av biomedisinske diskurser. Denne dominerende posisjonen utfordres imid- lertid i økende grad, noe som gjenspeiles i programplaner blant annet ved Universite- tet Cape Town (Sør Afrika) og Universitetet Aukland (New Zealand). Her har man tatt sikte på å øke studentenes kritiske innsikt, og de alternative modulene som er utviklet der integrerer antropologi, filosofi og fysio- terapiprofesjonens historie i undervisning og oppgaver, og tar opp temaer som rom, skam, kjønn, rase og alder (9). Slike alter- native design kan med fordel brukes også i fysioterapeututdanningene i Norge. At fysioterapeutstudenter ved Norske ut- danningsinstitusjoner fremdeles utgjør en svært homogen gruppe – i kontrast til et sta- dig mer etnisk-kulturelt mangfold i Norge – medfører behov for å utvide kompetanse- området når det gjelder «likhet og forskjell». Fysioterapistudenter som har lite erfaring med mennesker som er annerledes enn dem selv, kan risikere å møte på flere utfordrin- ger i sine kliniske møter med pasienter fra andre kulturer, noe som også er tematisert i andre studier (10). I lys av dette, er det viktig at programplanene i fysioterapi speiler be- tydningen av kulturell og etisk kompetanse, så vel som kritisk refleksjon. Konklusjon : Når det gjelder utvikling av etisk sensibilitet, er ferdighetstrening en unik arena. Fysioterapeututdanning er imidlertid del av et høyere utdanningssystem hvor det å utvikle evnen til kritisk refleksjon er helt sentralt. Studentenes kritiske refleksjon kan stimuleres gjennom hyper-refleksjon (meta- refleksjon) knyttet til ulike praksissituasjo- ner, inkludert rollespill med hverandre. I den sammenheng er det sentralt at under- visere og studenter deltar i felles refleksjon. Vi argumenterer for at teori og alternative moduldesign kan være fruktbare veier å gå for å utvikle fysioterapistudentenes hyper- refleksjon. Etikk-kompetanse og kulturkom- petanse kan med fordel integreres, og det er behov for å se nærmere på organiseringen mellom de ulike kursene innad i program- planer i fysioterapeututdanningene. Referanser: 1. Dahl-Michelsen T, Groven KS. How do we learn profes- sional ethics? Professional competences, embodiment and ethics in physiotherapy education in Norway. Criti- cal Studies in Teaching and Learning . 2017;5(1):67-84. 2. Partridge CJ. Does ethical practice in physiothe- rapy matter? Physiotherapy Research International. 2010;15(2):65-8. 3. Greenfield B, Jensen GM. Beyond a code of ethics: Phen- omenological ethics for everyday practice. Physiotherapy Research International. 2010;15(2):88-95. 4. Triezenberg HL. The identification of ethical is- sues in physical therapy practice. Physical therapy. 1996;76(10):1097-107; discussion 107-8. 5. Doherty RF, Purtilo RB. Ethical dimensions in the health professions : Elsevier Health Sciences; 2015. 6. Daly A. Merleau-Ponty and the Ethics of Intersubjec- tivity : Springer; 2016. 7. Merleau-Ponty M. Husserl at the Limits of Phenome- nology . 2002 8. Dahl-Michelsen T, Høgskolen i Oslo og A. Gender in physiotherapy education: a study of gender performance among physiotherapy students and changes in the signifi- cance of gender. Oslo: Centre for the Study 9. Macdonald H, Nicholls DA. Teaching physiotherapy students to «be content with a body that refuses to hold still» . Physiotherapy Theory and Practice. 2017;33(4):303-15. 10. Fougner M, Horntvedt, T. Perceptions of Norwegian physiotherapy students: Cultural diversity in practice . Physiotherapy theory and practice. 2012;28(1):18-25. Pulsfrekvens: 1 - 20 Hz Arbeidstrykk: 1 - 5 bar Totalforhandler G5 Fleximatic Massasjeapparat 3 og 5 delt behandlingsbenk Bærbar trykkbølge Nå med batteridrift ! Opp til 1 ukes driftstid NYHET Bli forhandler og få opptil 30% rabatt ! Bli forhandler og få opptil 50% rabatt ! Norskprodusert Produsert i Canada Kontakt oss for forhandler priser Beige Gul Rød Grønn Blå Sort Lett Tung NYHET Den beste laseren på markedet ! Fra toppidrett til klinisk bruk Kontakt oss for demonstrasjon Multi Radiance Technology inside TM TARGET TECHNOLOGY TM Inkludert :

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy