Fysioterapeuten 8-2018

FYSIOTERAPEUTEN 8/18 19 NOREC (nytt navn på Fredskorpset): Norec sender ikke selv ut deltakere. Be- drift/arbeidssted må inngå avtale med part i utlandet om gjensidig utveksling av ansatte, så gir Norec støtte til reise og en moderat lønn. Alder 18-35 år, opphold mellom 3-12 måneder. https:// www.fredskorpset.no/utveksling/ PROJECTS ABROAD : Fysioterapipro- sjekter for frivillige og praksisplasser blant annet på institusjon for funk- sjonshemmede barn i Nepal, Rugby Union på Samoa, på fysioterapiavdelin- ger på store sykehus i Ghana og på en brannsåravdeling i Bolivia. Fra 2 uker og oppover. Deltaker betaler selv kost- nadene. https://www.projects -abroad. no/frivillig-arbeid/medisin-og-helse/ fysioterapi/ ATLANTIS: Frivillig arbeid og praksis blant annet på et rehabiliteringssenter for nyopererte barn med funksjons- nedsettelser i Uganda eller på et syke- hus i Ecuador. Deltaker betaler selv kostnadene. https://atlantis.no/search/ fysioterapi STUDENTUTVEKSLING: Fysioterapiut- danningene har ulike utvekslingsavtaler. • OsloMet har blant annet avtaler i Australia, Den dominikanske re- publikk, Kambodsja og Tanzania. https://student.hioa.no/utveksling- fysioterapi-og-mensendieck • Høgskulen på Vestlandet har blant annet avtaler med Botswana, Irland og Litauen. https://hvl.no/fysiote- rapi • UiT Norges arktiske universitet har blant annet avtale med Libanon. https://uit.no/om/enhet/artikkel?p_ document_id=422829&p_dimen- sion_id=88108 • NTNU har blant annet avtale med Nepal. https://www.ntnu.no/studi- er/hsgftb/utenlandsopphold Slik kan du søke deg ut i verden ende. – Da de kom tilbake neste gang, krab- bet jenta to meter. I Norge ville hun ha fått oppfølging umiddelbart etter hjernehinne- betennelsen. En sånn enorm framgang ville jeg aldri sett i Norge. Og det bare på grunn av noen råd jeg ga. Nå er jenta seks år gam- mel, er blitt skolejente og løper rundt. Store utdanningsforskjeller 43-åringen merker forskjell mellom Norge og Zambia når hun skal snakke med forel- drene til barna. I Zambia har du noen som er høyt utdannet og har googlet før timen, og andre som knapt har noen skolegang. En- kelte har for eksempel ikke noe forhold til hvordan hjernen fungerer. Da må hun helt ned på basisnivå når hun skal gi informasjon om barn med for eksempel cerebral parese. Noen vil også for eksempel dytte et barn med cerebral parese grad 1-2 ned, om han eller hun forsøker å reise seg. Da må jeg for- klare hvor viktig det er at de trener på dette, sier hun. Gretlands råd til andre som vurderer å reise ut, er: – Er du åpen for noe nytt og klar for å ta ting på sparket, så gjør det! Du lærer mye. Her i Afrika har jeg for eksempel lært mye om tålmodighet. – Da jeg kom tilbake til Sarpsborg etter året ute med Fredskorpset, hadde jeg lært mye om å være den som er annerledes. Jeg skjønte litt mer av hvordan det er å ikke kunne de sosiale kodene og å trenge flere forklaringer. Det er en nyttig erfaring som fagperson når man møter innvandrere. n STOR GLEDE Fysioterapeut Inger Gretland sier at jobben i Zambia kan være både frustrerende og givende. Utstyr og ressurser er på et annet, lavere nivå, men samtidig kan hun ofte se at ting hun gjør, gjør en enormt stor forskjell.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy