Fysioterapeuten 8-2018

46 FYSIOTERAPEUTEN 8/18 INFORMASJON FRA NFF NFFs forhandlingsseksjon informerer om arbeidslivsspørsmål som berører medlemmene. Jus og arbeidsliv Selvstendig næringsdrivende og kommunesammenslåing Henriëtta Richter Uitdenbogaardt , seniorrådgiver, NFFs forhandlingsseksjon Hva vil en kommunesammenslåing bety for deg som er selvstendig næringsdrivende? Vil avtalene du har inngått med din nåværende kommune fortsatt gjelde? Hvordan skal du som kontaktperson få innflytelse på prosessen og dermed sikre medlemmenes og innbyggernes interesser på best mulig måte? I 2017 vedtok Stortinget at antall kommu- ner skal reduseres til 356. Sammenslåingene skal være gjennomført innen 1. januar 2020. Prosessen med sammenslåing vil berøre NFFs medlemmer, både ansatte og selvstendig næringsdrivende. En kommunesammenslåing innebærer at to eller flere kommuner rettslig sett opphører, samtidig som det etableres en ny kommune, el- ler den/de opphørte kommuner tilføres en eller flere andre kommuner. En nyopprettet kom- mune vil bli et nytt rettssubjekt. Ved kommune- sammenslåing skal det for en avgrenset periode opprettes en fellesnemnd som skal samordne og forberede sammenslåingsprosessen. Dette følger av inndelingslova § 26. Fellesnemnda skal kartlegge når og i hvilken grad kontaktpersoner som representanter for selvstendig næringsdrivende fysioterapeuter skal involveres i oppgavene. Kontaktpersonens rettigheter og plikter Rettigheter og plikter til kontaktpersonene reguleres av ASA 4313. Partene i rammeavta- len med KS har som formål om å skape et best mulig samarbeidsgrunnlag mellom kommunen og de selvstendig næringsdrivende fysiotera- peutene. ASA 4313 skal være et virkemiddel for å sikre og legge til rette for gode proses- ser mellom partene og for en positiv utvikling av kvalitativt gode tjenester i kommunene. Samarbeidet må baseres på tillit og gjensidig forståelse for partenes ulike roller. Kommunen skal holde fysioterapeuter orientert om planer av betydning for den kommunale fysiotera- pitjenesten (ASA 4313 pkt. 5 og forskrift om funksjon og kvalitetskrav § 4). Orienterings- plikten gjelder uansett om kommunen har et fungerende samarbeidsutvalg eller ikke. Det er avgjørende for et godt resultat at kontaktpersonen involveres så tidlig som mulig når omstillinger og reformer skal gjennomfø- res. Tjenester av god kvalitet som er tilpasset brukernes behov, forutsetter gode prosesser og medvirkning. En sammenslåingsprosess kan være en gyllen mulighet til å synliggjøre hvor- dan fysioterapitjenesten i kommunen kan bidra til å redusere kommunale utgifter på helse- og omsorgsområdet. ASA 4313 skal gjennom kontaktpersonordningen gi avtalefysiotera- peuter reell innflytelse på hvordan arbeidsplas- sen organiseres, og hvordan arbeidsmetodene skal utvikles. Kommunens ansvar for et godt tjenestetilbud tydeliggjøres også i kapittel 2 i forskrift om funksjons- og kvalitetskrav for fysioterapeuter med kommunalt driftstilskudd. Medlemsmøter Kommunesammenslåinger medfører store om- stillingsprosesser, og det er derfor svært viktig at kontaktpersonen på sin side informerer sine medlemmer underveis i prosessen. NFFs med- lemmer skal oppleve at interessene deres blir ivaretatt. Informasjonsbehovet i en slik prosess er stort, og det kan lett undervurderes. Det er både nyttig og viktig at kontakt- personer avholder medlemsmøter der man får drøftet mulige konsekvenser av reformen, hvilke konsekvenser den kan ha for det enkelte medlem, for tjenesten og for den enkelte pasient. Medlemsmøtene kan også være gode arenaer der medlemmene kan gi innspill, gode råd og argumenter som kontaktpersonen kan ta med seg i den videre prosessen overfor kom- munen. For kontaktpersonen gir det ekstra kraft i møte med kommunen at deres synspunkter og argumenter er forankret i størst mulig del av medlemsmassen. Samarbeidsutvalg Samarbeidsutvalget i kommunen, hvor også fastlønte fysioterapeuter er representert, er en naturlig arena for kommunen å orientere kon- taktpersonen om det pågående arbeidet ved en kommunesammenslåing. Kontaktpersonen har gjennom samarbeids- utvalget mulighet til å påvirke prosessen. Sam- arbeidsutvalget er en av de viktigste arenaer for å påvirke kommunens beslutningsorganer, og det er derfor avgjørende å gjøre et grundig forarbeid for å bli hørt i prosessen. Samarbeid med den tillitsvalgte for fast- lønte fysioterapeuter er også en viktig del av prosessen. Et omforent syn med fastlønte fysioterapeuter vil gi større muligheter for gjennomslagskraft ovenfor kommunen. Den tillitsvalgte og kontaktpersonen vil selvfølgelig være opptatt av å få til det beste for «sine», men det er viktig å holde i fokus det som er best for kommunens innbyggere. Det er viktig å være innstilt på at det mange ganger blir et kompromiss, og at alle parter må svelge noen kameler underveis i prosessen. Fastlønte fysioterapeuter har gjennom Ho- vedavtalen en rett til informasjon og drøfting, i motsetning til kontaktpersoner. Den tillitsvalgte for fastlønte fysioterapeuter har større innfly- telse i kommunen på grunn av Hovedavtalen, og er derfor en viktig samarbeidspartner. Det er også viktig å ta kontakt med kontaktpersonen i kommunen(e) man skal slåes sammen med for å drøfte arbeidet i sammenslåingsprosessen. I noen tilfeller kan det være strategisk lurt for kontaktpersonen å forfølge saken politisk innad i kommunen. Å være en kontaktperson er et politisk verv, og man må aktivt jobbe for å bli invitert på møter med arbeidsgrupper i forbindelse med kommunesammenslåingen. En annen mulighet er for eksempel å forsøke å påvirke helse- og sosialkomiteen i kommunen. Det er viktig at det politiske samarbeidet lokalt i kommunen koordineres med NFFs regionleder.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy