Fysioterapeuten 8-2019

18 FYSIOTERAPEUTEN 8/19 AKTUELT Jamtvedt opplyser at OsloMet er i ferd med å godkjenne nye programplaner for alle bachelorprogram innen helse- og sosialfag, etter omfattende RETHOS-prosesser (se fak- ta). Det har vært tøffe prioriteringer innen fagområder og tema, understreker hun. En femårig grunnutdanning vil ifølge Jamtvedt styrke kvaliteten og fagutøvelsen, men hovedgrunnen må være at det gir bed- re tjenester, kvalitet og pasientutfall. Hun er usikker på hva fysioterapeuter generelt me- ner om dette spørsmålet. – Dessuten, hva er fordelene og ulempe- ne med en utvidelse av grunnutdanningen? Og ikke minst, hva sier arbeidslivet og pa- sientene? Dekanen ved OsloMet understreker at kunnskapsmengden også må håndteres på andre måter enn gjennom økt studielengde. – Utdanningssektoren sliter allerede med å få finansiert femårig lærerutdanning, og barnevern og sosialfag står kanskje for tur. Det er altså stor konkurranse om finansier- ing av høyere utdanning. Støtte fra Helse- og omsorgsdepartementet vil være nødvendig for å påvirke andre departement og få gjen- nomslag. Uavhengig av dette må vi huske at vi har en omfattende masterportefølje, noe mange fysioterapeuter allerede har benyttet seg av, sier Gro Jamtvedt. Realistisk læringsutbytte? – Ambisjonsnivået er høyt. Som studieleder imøteser jeg debatt om hvilket læringsut- bytte det er realistisk å oppnå i løpet av et treårig utdanningsløp, understreker Morten Nikolaisen, studieleder for bachelorpro- grammet i Tromsø. Han viser til RETHOS- prosessen, som har resultert i nye retnings- linjer for fysioterapeututdanningene. Nikolaisen påpeker at usikkerhet rundt turnustjenestens fremtid, kanskje er ett av forholdene som ligger til grunn for at spørs- målet om femårig utdanningsløp melder seg: – Det er viktig at både konsekvenser og mulig utforming av et femårig utdannings- løp utredes grundig. Sentrale spørsmål er omfanget av praksisstudier, sett i forhold til akademisk kompetanse. Videre om studiet skal være innrettet mot generalistkompe- tanse eller inneholde en spesialiseringsdel, for eksempel i siste del av utdanningsløpet. Må styrkes – ikke svekkes Instituttleder Hege Bentzen og studieleder bachelor Marianne Aars ved Institutt for fysioterapi, OsloMet, mener det er mange grunner til at det kan være behov for å utvi- de grunnutdanningen til fem år, og at dette i første rekke bør utredes nærmere. De understreker at et femårig kvalifise- ringsløp rokker ved den utdanningsmodel- len man har bygget opp, med bachelor og master, og mulighet for spesialisering på masternivå. Hvordan spesialiseringen skal ivaretas – og av hvilke instanser i en ny struktur – må selvfølgelig utredes videre, påpeker de. – Fra et tjenesteperspektiv stilles det – og bør stilles – stadig høyere krav til kompe- tanse hos fysioterapeuter. Befolkningssam- mensetningen og sykdomspanoramaet en- dres, flere lever lenger med alvorlig sykdom og flere har sammensatte lidelser, påpeker Bentzen og Aars, som mener at yrkesrollen for fysioterapeuter har endret seg til å bli en tjeneste som har ansvar for hele behand- lingsforløpet. Kompetansemessig kan det ifølge Bent- zen og Aars ha positive konsekvenser å gå bort fra dagens struktur. Forutsetningen er at man sikrer tilstrekkelig mengde praksis, og at man klarer å integrere teori og praksis på en god måte. De mener videre at en femårig grunn- utdanning kan gi økt anerkjennelse og en tydeligere posisjon i helsetjenesten, men at fysioterapitjenestene også kan bli mer kost- bare for arbeidsgiverne - og av den grunn mindre etterspurt. – Det er viktig at vår posisjon i det offent- lige helsevesen styrkes – og ikke svekkes, understreker Bentzen og Aars. – Ikke automatisk bedre kvalitet Siri Merete Brændvik, studieleder ved fy- Hva er RETHOS? n Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS). Dette er et utviklingsarbeid når det gjelder minstestandarder for sluttkompetanse- beskrivelser for samtlige grunnutdanninger innen helse- og sosialfag. Disse nedfelles i egne retningslinjer for hver enkelt utdanning. Arbeidet er et samarbeid mellom fire departementer, og er organisatorisk plassert i Kunnskapsdepartementet. Prosessen for fysioterapiutdanningene ble sluttført høsten 2019. TURNUSTJENESTEN Siri Merete Brændvik, studieleder på NTNU, mener det ikke er noen automatikk i at en utvidelse av grunnutdanningen vil gi bedre kvalitet. - Det vil blant annet være helt essensielt å av- klare en eventuell avvikling av turnustjenesten, samt mengde og organisering av praksis i en forlenget utdanning, sier hun.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy