Fysioterapeuten 8-2020
28 FYSIOTERAPEUTEN 8/20 FAG VITENSKAPELIG ARTIKKEL © Author(s) (or their employer(s)) 2020. Re-use permitted under CC BY-NC. No commercial re-use. See rights and permissions (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/) . Published by Fysioterapeuten. Sammendrag n Hensikt : Undersøke studenters erfaringer med å være treningskontakter for pasienter med psykiske lidelser, og vurdere hvordan studenterfaringene kan bidra til utvikling av profesjonell kompetanse. n Design, materiale og metode : Det er benyttet tematisk analyse av tre fokus- gruppeintervjuer med 16 studenter som har gjennomført treningskontaktpraksis. n Funn : Studentpraksisen skjer i spennet mellom en medisinsk- og hverdagskontekst, og studentene reflekterte over utfordringer de møtte som selvstendige treningskontak- ter. Pasientene kunne ha uforutsigbar adferd, og studentene erfarte at det de hadde lært om standardiserte tester og trening måtte tilpasses den enkelte pasient. Individu- ell tilpasning krevde skjønnbaserte vurderinger, kreative løsninger og en god relasjon til pasienten. Studentene hadde ulike erfaringer og oppfatninger om betydningen av veiledning. n Konklusjon : Studien viser at treningskontaktpraksis gir studentene praktisk kunnskap og begynnende profesjonskompetanse, og gir mulighet til å integrere teoretisk og praktisk kunnskap til praktiske synteser. n Nøkkelord : Skjønn, praktisk kunnskap, profesjonskompetanse, praktiske synteser, treningskontakt, psykiske lidelser. Elisabeth Møyner , cand.san., universitets- lektor ved Institutt for fysioterapi, OsloMet – storbyuniversitetet. elismo@oslomet.no. Siri Tessem , fysioterapeut, førstelektor ved Institutt for fysioterapi, OsloMet – storbyu- niversitetet. Marte Feiring , sosiolog og ergoterapeut, professor ved Institutt for fysioterapi, Oslo- Met – storbyuniversitetet. Denne vitenskapelige artikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens ret- ningslinjer, og ble akseptert 18. september 2020. Studien er godkjent av Norsk senter for forskningsdata (NSD) (saksnr. 54267). Ingen interessekonflikter oppgitt. Innledning Praksis er en sentral læringsarena for å utvikle fysioterapeutstudenters praktiske kunnskap. Universitets- og høgskolerådets rapport om kvalitet i praksisstudiene kon- kluderer med at status for praksisdelen i helse- og sosialfaglig utdanning må heves (1). Rapporten etterspør samarbeid mellom utdanning og praksissteder for utvikling av nye praksismodeller, og det er ønskelig med flere praksisplasser i primærhelsetjenesten og innenfor fagområdet psykisk helse. Bachelorutdanningen i fysioterapi ved OsloMet har sammen med et lokalt sykehus og tilhørende bydeler utviklet en student- praksis der studenter er treningskontakter for pasienter med psykiske lidelser. Bak- grunnen for dette samarbeidet var at syke- husfysioterapeutene erfarte at pasienter med alvorlige psykiske lidelser trengte individu- ell oppfølging for å være fysisk aktive etter utskrivelse fra sykehuset. Kjennetegn ved denne pasientgruppen er følelsesmessig in- stabilitet og manglende motivasjon, initiativ, oppmerksomhet og utholdenhet. Sammen med bivirkninger av medisiner kan dette gi økt risiko for inaktivitet og livsstilssykdom- mer (2). Flere studier viser at fysisk aktivi- tet kan forebygge sosial isolasjon og livs- stilssykdommer, og dempe symptomer som hallusinasjoner, angst og depresjon (2-4). Treningskontaktpraksis(TK-praksis)byg- ger på en treningskontaktordning som ble utviklet for å gi personer med psykiske lidel- ser og rusproblemer et meningsfylt fritids- tilbud (5). Studenten er treningskontakt, og gir pasienten personlig oppfølging med en avtalt treningsaktivitet som de gjennomfø- rer sammen en gang i uka i 12 uker. Pasien- tene er hjemmeboende og har kontakt med kommunal psykisk helsetjeneste. TK-praksis ble innført på permanent ba- sis i 2014, og gjennomføres halvveis i bac- helorstudiet. Studentene har da hatt under- visning i fysiologi, treningslære, psykiatri, kommunikasjon og etikk. TK-praksis skiller seg fra annen studentpraksis ved at den er valgfri, gjennomføres i pasientens hverdags- liv og strekker seg over et lengre tidsrom. Studentene møter en pasientgruppe de ellers forholder seg lite til gjennom utdanningslø- pet, og de praktiserer alene. Veilederne har ulik helsefaglig bakgrunn og kjenner pasi- entene. De skal delta på studentenes første og siste treningsmøte med pasientene, og kan ellers kontaktes ved behov. Studentene har to obligatoriske gruppeveiledninger i lø- pet av praksisperioden. Det er få studier om studentpraksis innen psykisk helsearbeid for helsefagstudenter. Alene på ukjent grunn Fysioterapeutstudenter som treningskontakter for pasienter med psykiske lidelser
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy