Fysioterapeuten 8-2020

58 FYSIOTERAPEUTEN 8/20 FAG VITENSKAPELIG ARTIKKEL I det første trinnet ble det identifisert me- ningsbærende enheter, der det ble valgt ut tekst som på en eller annen måte bar med seg kunnskap om pasienters erfaring med telerehabilitering. Deretter ble det gitt en kortversjon av hva de meningsbærende en- hetene handlet om; koder. Videre ble kode- ne systematisert etter tema og undertemaer, der det ble sett på hvilke som kunne høre sammen. På dette stadiet ble det benyttet samme betegnelser for alle studiene, noe som bidro til å belyse likheter og ulikheter. Etter runder med gjennomlesning og påføl- gende diskusjon med medstudenter, ble tre hovedtemaer utarbeidet: betydning av men- neskelig relasjon, motivasjon og mestring, og utfordringer med teknologi. Studien er basert på andre forskeres bi- drag til eksisterende kunnskap om denne artikkelens problemstilling. Det er tenkelig at forskernes forforståelse, i tillegg til før- steforfatternes forforståelse, kan ha påvirket oppgavens resultat. Derfor er det ikke gitt at samme funn ville fremkommet dersom an- dre skulle gjennomføre lik studie. Denne studien gir gyldige funn om infor- mantens tanker og erfaring med telerehabi- litering. Likevel kan ikke funnene overføres til andre sammenhenger. I denne studien er det ikke forsøkt å generalisere kunnskap, men snarere å få en mer dyptgående og ny- ansert innsikt og forståelse i pasienters er- faring med telerehabilitering, som kan være anvendbar for andre. Etikk Kunnskapssenterets «Sjekkliste for vur- dering av en kvalitativ studie» (24) ble be- nyttet i analyseprosessen. Denne tar blant annet opp om etiske forhold er vurdert. Thaagard (25) beskriver tre grunnleggende krav i studier som innebærer behandling av personopplysninger: informert samtykke, konfidensialitet og konsekvenser av å delta i forskningsprosjekter. Alle studiene som inn- TABELL 3 Presentasjon av primærstudier som er inkludert i syntesen. Forfattere Tittel Database Beskrivelse Hensikt Hoaas, H., Andreassen, H., Lien, L., Hjalmarsen, A., & Zanaboni, P. (2016). Adherence and factors affec- ting satisfaction in long-term telerehabilitation for patients with chronic obstructive pulmonary disease: a mixed methods study. PubMed Cinahl Norge: - To semi-strukturerte fokusgruppeintervju og et individuelt spørreskjema - Tematisert analyse Undersøke KOLS- pasienters overholdelse og erfaringer med langsiktig telerehabi- litering. Eriksson, L., Lindström, B., & Ekenberg, L. (2011). Patients’ experiences of tele- rehabilitation at home after shoulder joint replacement. Embase AMED Cinahl PubMed Sverige: - Kvalitative intervju - Tematisert analyse Undersøke hvordan pasien- ter som har fått rekonstru- ert skulderledd erfarer telerehabilitering. Kairy, D., Tousignant, M., Le- clerc, N., Cote, A., Levasseur, M., & Researchers, T. (2013). The patient’s perspective of in-home telerehabilitation physiotherapy services follo- wing total knee arthroplasty. PubMed Embase Canada: - Semistrukturert intervju - Tematisert analyse Undersøke pasienters erfa- ring med telerehabilitering etter kneartroskopi. Lawford, J., Delany, C., Bennell, L., & Hinman, S. (2018). «I was really sceptical... But it worked really well»: a qualitative study of patient perceptions of telephone- delivered exercise therapy by physiotherapists for people with knee osteoarthritis. PubMed Cinahl Australia: - Semistrukturert intervju - Tematisert analyse Undersøke hvordan pasienter med kneartrose opplevelser øvelsesterapi veiledet over telefon fra en fysioterapeut. FIGUR 1 Flytskjema – oversikt over utvelgelsesprosessen. Antall studier funnet gjen- nom litteratursøk i fem databaser (n = 458) Antall studier ekskludert (n = 329) Antall studier etter fjerning av duplikater (n = 340) Antall studier gjennomgått ved lesning av overskrifter og enkelte abstrakter (n = 340) Antall studier funnet gjen- nom andre kilder (n = 0) Antall studier lest i fulltekst (n = 11) Antall studier ekskludert med bakgrunn i inklu- sjons- og eksklusjons- kriterier (n = 7) Studier inkludert i artikkelen (n = 4)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy