Fysioterapeuten 9-2017

FYSIOTERAPEUTEN 9/17 59 Vi fysioterapeuter må slutte å veilede helsesøstre til å be foreldre om aktivt å snu friske nyfødte barn på magen. Vent til barna gjør det selv. Utfordring til barnefysioterapeuter Jeg foreslår: Vi fysioterapeuter må slutte å veilede helsesøstre til å be foreldre om aktivt å snu friske nyfødte barn på magen. Vent til barna gjør det selv. Når vi er så konsekvente med å anbefale fravær av for eksempel å sette barna opp før de setter seg opp selv, og også ber foreldre unngå ulike gåhjelpe- midler, hvorfor bryter vi ut og sier at å snu barna på magen er bra for trening? Ja, for det representerer et brudd i en konsekvent formidling, gjør det ikke? Hva er begrun- nelsen? Det er vi som må begrunne hvorfor akkurat dette er så viktig når regelen ellers er: Hold fingrene fra fatet. La barnet få be- stemme selv. Tør vi ikke ta skrittet fullt ut? Vi er kun tilretteleggere Å skape et lærende miljø mener jeg er et stikkord for at gode ting kan skje. Basert på samme forståelse som vi naturlig har overfor det lille barnet, prøver jeg i behandlingsrom- met å skape et lærende miljø i mine mange møter med voksne som sliter med livene sine. Det betyr i hovedsak at pasient og jeg lærer av hverandre. Pasientenes kompetanse er stor. De er våre viktigste lærebøker. Jeg forsøker å være deres veileder. Selvfølgelig har jeg det faglige ansvaret. Jeg vet blant an- net noe om hvordan full oppmerksomhet overfor taktfaste bevegelser kan skape ryt- miske bevegelser og dermed rydde hodet, men læringsprosessen fram dit deler vi. Ny kunnskap har endret min forståelse og der- med praksis. Det kjennes rett. Pasientene tar over sin egen læringsprosess – akkurat som lille Frida. Slapp av, slutt med hysteriet rundt tre- ning på alle kanter. Barnet og pasienten for- tjener tillit til at egne prosesser vil komme i gang dersom vi tar passelig mange og gode grep som tilrettelegger. Barnebokforfatter Astrid Lindgren sa så klokt: Å leke er å lære å leve livet! Slutt med all overstyringen. Den kan føre til passivitet i forhold til egen læ- ringslyst. Det innebærer å kunne skape, dele og i fellesskap utvikle nytt.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy