Fysioterapeuten 9-2018

FYSIOTERAPEUTEN 9/18 25 mange, og vi kan bare anta det vil dukke opp flere gode miljøer og spillalternativer som er spesiallaget for spesifikke sykdommer og tilstander. I tillegg gir VE mulighet til å ek- sponere pasienter for oppgaver eller miljøer på praktiske, trygge og kontrollerte måter. Veien videre Vi tror at bruk av VE er en del av fremtiden innen fysioterapi. VE-miljøer og -spill har gått fra å være kun underholdning til å være viktige verktøy innen mange samfunnsom- råder. Simulering er allerede en etablert del av opplæring for mange yrkesgrupper, fra piloter til helsepersonell, og visualisering er sentralt i planleggingen av bygg og instal- lasjoner. VE har stor betydning innen disse områdene, og vil etter alt å dømme få enda større betydning i årene fremover. På samme måte tror vi mulighetene denne teknologien byr på vil kunne brukes på mange områder innen helse og rehabilitering. I skrivende stund er pilotprosjektene våre underveis el- ler i ferd med å avsluttes, og vi gjør oss noen tanker om hvordan vi skal ta med oss erfa- ringene våre videre. Vi mener det er behov for en teoriutvikling rundt bruken av VE som tar utgangspunkt i både tre- ningsteori (for eksempel effekt på motivasjon og intensitet), læringsteori (for eksempel effekten av umiddelbar feed- back) og nevroviten- skap (for eksempel ef- fekten av tilrettelegging for optimale betingelser for plastiske endringer i hjernen). I tillegg er det behov for grundige ana- lyser av hvilke eventu- elle negative konsekven- ser og begrensninger bruken av teknologi har i arbeidet med pasienter. Helt konkret vil vi fortsette samarbeidet mellom Institutt for data- og realfag på HVL og fysioterapeuter for å utvikle miljøer som er enda mer spesialtil- passet for ulike pasi- entgrupper og kliniske problemstillinger. Vi planlegger for eksempel et spill for trede- møllegange i samarbeid med Energisenteret for barn og unge ved Haukeland universi- tetssykehus. Her får studenter og ansatte fra de to fagmiljøene forhåpentligvis utfordret seg sammen med faglig kyndig personell og brukerrepresentanter for å skape en ut- fordrende og motiverende treningssituasjon for barn og unge. Forhåpentligvis er det an- dre fysioterapeuter som synes dette virker som en spennende innfallsvinkel i arbeidet sitt, og vi kontaktes gjerne for en diskusjon om mulig samarbeid. Og: Hvis du ikke har prøvd VE/VR og er skeptisk til hele ideen, så anbefaler vi deg å prøve dersom mulig- heten byr seg. Kanskje du vil bli overrasket? Referanser 1. Innovasjonsprosjekt VR-LAB 2018. Tilgjengelig på: https://www.sunnaasstiftelsen.no/vrlab/ . 2. Galåen TEE. En virtuell utfordrer . Fysioterapeuten nr. 8, 2017. 3. Aida J, Chau B, Dunn J. Immersive virtual reality in traumatic brain injury rehabilitation: A literature review . NeuroRehabilitation. 2018;42(4):441-8. doi:10.3233/ NRE-172361. 4. Aminov A, Rogers JM, Middleton S, Caeyenberghs K, Wil- son PH. What do randomized controlled trials say about virtual rehabilitation in stroke? A systematic literature review and meta-analysis of upper-limb and cognitive outcomes . Journal of neuroengineering and rehabilitation. 2018;15(1):29. doi:10.1186/s12984-018-0370-2. 5. Casuso-Holgado MJ, Martin-Valero R, Carazo AF, Medrano-Sanchez EM, Cortes-Vega MD, Montero- Bancalero FJ. Effectiveness of virtual reality training for balance and gait rehabilitation in people with multiple sclerosis: a systematic review and meta- analysis . Clin Rehabil. 2018:269215518768084. doi:10.1177/0269215518768084. 6. Cano Porras D, Siemonsma P, Inzelberg R, Zeilig G, Plotnik M. Advantages of virtual reality in the rehabilitation of balance and gait: Systematic review . Neurology. 2018;90(22):1017-25. doi:10.1212/ WNL.0000000000005603. 7. Thomas JS, France CR. The relationship between pain- related fear and lumbar flexion during natural recovery from low back pain . Eur Spine J. 2008;17(1):97-103. doi:10.1007/s00586-007-0532-6. 8. Thomas JS, France CR. Pain-related fear is associated with avoidance of spinal motion during recovery from low back pain . Spine (Phila Pa 1976). 2007;32(16):E460- 6. doi:10.1097/BRS.0b013e3180bc1f7b. 9. Vlaeyen JW, Linton SJ. Fear-avoidance model of chronic musculoskeletal pain: 12 years on . Pain. 2012;153(6):1144-7. doi:10.1016/j.pain.2011.12.009. 10. Trost Z, Zielke M, Guck A, Nowlin L, Zakhidov D, France CR, et al. The promise and challenge of virtual gaming technologies for chronic pain: the case of graded exposure for low back pain . Pain Manag. 2015;5(3):197- 206. doi:10.2217/pmt.15.6. 11. Daffada PJ, Walsh N, McCabe CS, Palmer S. The impact of cortical remapping interventions on pain and disability in chronic low back pain: a systematic review . Physiotherapy. 2015;101(1):25-33. doi: 10.1016/j. physio.2014.07.002. 12. Louw A FK, Wettach L, Uhl J, Majkowski K, Welding M. Immediate effects of sensory discrimination for chronic low back pain: a case serie s . New Zealand Journal of Physiotherapy. 2015;43(2). doi:10.15619/NZJP/43.2.06. 13. Moseley GL BD. Explain Pain Supercharged: NOI Group Publishers; 2017. ISBN: 978-0-6480227-0-1. 14. Wand BM, Parkitny L, O’Connell NE, Luomajoki H, McAuley JH, Thacker M, et al. Cortical changes in chronic low back pain: current state of the art and implicati- ons for clinical practice . Man Ther. 2011;16(1):15-20. doi:10.1016/j.math.2010.06.008. 15. Mirelman A, Rochester L, Maidan I, Del Din S, Alcock L, Nieuwhof F, et al. Addition of a non-immersive virtual reality component to treadmill training to reduce fall risk in older adults (V-TIME): a randomised controlled trial . Lancet. 2016;388(10050):1170-82. doi:10.1016/ S0140-6736(16)31325-3. 16. Kleim JA, Jones TA. Principles of experience- dependent neural plasticity: implications for rehabilitation after brain damage . J Speech Lang Hear Res. 2008;51(1):S225-39. doi:10.1044/1092- 4388(2008/018). 17. Schmitt YS, Hoffman HG, Blough DK, Patterson DR, Jensen MP, Soltani M, et al. A randomized, controlled trial of immersive virtual reality analgesia, during physical therapy for pediatric burns . Burns. 2011;37(1):61-8. doi:10.1016/j.burns.2010.07.007. 18. Meldrum D. Effectiveness of conventional versus virtual reality based vestibular rehabilitation in the treat- ment of dizziness, gait and balance impairment in adults with unilateral peripheral vestibular hypofunction. Dublin: Royal College of Surgeons in Ireland; 2014. Lastet ned fra: https://epubs.rcsi.ie/do/search/?q=meldrum&start=0&c ontext=569662&facet = VR WALK Oppgaveløsning i det virtuelle miljøet, på tredemølle. Foto: Janne Karin Fossheim Lønne, Høgskulen på Vestlandet, Bergen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy