Fysioterapeuten 9-2018
FYSIOTERAPEUTEN 9/18 51 ringer til ham eller henne. Fysioterapeuten kan gi råd om øvelser. Så kan fysioterapeu- ten både vise øvelsen og se at brukeren gjør den riktig. Det er mange fordeler med kommunika- sjonsutstyr, men det kan også bli en sovepu- te både for helsetjenesten og pårørende, sier Sørgaard ved NTNU. – Kommunikasjonsverktøy kan styrke kontakten, men også virke isolerende. Fy- sioterapeuter som gir instrukser til en bru- ker over videosamtale, kan føle at de har ivaretatt den personlige kontakten. Men brukeren føler kanskje ikke det når det ikke har skjedd ansikt-til-ansikt, mener universi- tetslektoren. Sparer ikke alltid tid og penger Det henger et stort spørsmål ved økono- mien i helse- og omsorgstjenestene i årene som kommer. Helsepersonell vil trolig også bli møtt med stadig høyere forventninger fra brukerne. – Vi blir mer og mer bortskjemte. Vi for- venter at samfunnet og staten gjør mer for oss, og vi ønsker mer differensiering. Det vil si at hjelpen justeres etter våre personlige be- hov, sier universitetslektoren. Folk vet det kommer nye hjelpemidler som kan gjøre livet lettere å leve, og de vil ha dette utstyret. Dermed blir det et spørs- mål om «alle kan få alt». Ikke all velferdstek- nologi sparer kommunene for ressurser og penger, understreker Sørgaard. – Teknologien kan være både dyr å kjøpe inn og ressurskrevende å lære bort. Det er heller ikke alltid velferdsteknologi er den beste løsningen, den kan være dyrest og gi minst effekt. Man bør heller tenke på om tilbudet rundt kan gjøres bedre, så kan vel- ferdsteknologien være et element, ikke nød- vendigvis den største løsningen, mener han. Det er lite trolig at all teknologien blir gratis for brukerne framover. – Vi må regne med å dekke noe selv, tror Sørgaard. Enda mer hjelp hjemme Sørgaard blir bedt om å se inn i framtiden. Hva vil skje med velferdsteknologien, hvor går vi hen? For første gang blir det litt stille, universitetslektoren drar på svaret. – Utviklingen går så fort, det er vanskelig å spå nøyaktig hva slags utstyr vi vil få. Men enda mer av helsetjenesten vil bli flyttet inn i hjemmene til folk. Det blir nok utfordrende å klare å holde oppe velferdssystemet og soli- dariteten vi har i dag. Teknologi kan erstatte mer menneskelig arbeidskraft og stadig mer utstyr holder deg i live. Men en ting er sik- kert; det blir et økende behov for tverrfaglig samarbeid framover – ingen klarer å gjøre dette alene, mener NTNU-eksperten. n GODE LØSNINGER Blant velferdsteknologi som kan fungere bra, nevner Jon Sørgaard ulike tilpasninger av hjemmet. Her demonstrerer han hev- og senk- funksjon på kjøkkenbenk og skap.
Made with Merkur Digitale Magasiner
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy