Fysioterapeuten 9-2018

FYSIOTERAPEUTEN 9/18 53 Velferdsteknologi kan gi en mer effektiv ressurs- bruk for å møte fremtidens utfordringer. ut velferdsteknologiske løsninger som kun- ne bidra til dette. På CareWare 2017 og Fysioterapikon- gressen 2018 hadde terapeutene fått demon- strert henholdsvis Motofliser og Treax Pads, og tenkte at disse produktene kunne være hensiktsmessige. Det som tiltalte oss med disse produktene var først og fremst foku- set på at det skal være gøy å trene. I spill og lek glemmer folk ofte at de trener, og greier kanskje å yte litt ekstra. Motivasjon nevnes i mange studier som en viktig egenskap ved bruk av spill (4). Utføre Teamet involverte seks terapeuter som var interessert i teknologi, og disse ble testgrup- pen for utprøving av produktene. I forkant av utprøving ble det arrangert møter der testgruppen fikk informasjon om produkte- ne og demonstrasjon fra forhandler. Utprø- vingen av produktene foregikk i to avgren- sede perioder. For å sikre at utprøvingen ble mest mulig effektiv, ble det opprettet egne kalendere i Outlook for booking, slik at ut- prøvingen enkelt kunne koordineres. For å danne grunnlag for evaluering av produktene ba vi testgruppen om å bruke loggskjema. Loggskjemaet skulle fylles ut fort- løpende etter hver utprøving. Her skulle tera- peutens og brukerens erfaringer beskrives. Evaluere Midtveis i utprøvingsperioden møtte teamet testgruppen og hadde en dialog rundt erfa- ringene så langt. Vi konkluderte med å utvi- de testgruppen med flere terapeuter fra an- dre deler av tjenesten, for å få større bredde i utprøvingen. I etterkant av utprøvingsperioden hadde vi evalueringsmøter for Motofliser og Treax Pads. Her oppsummerte vi fordeler og ulem- per. Tilbakemeldingene var at produktene hadde ulike bruksområder og kunne være et godt supplement til tradisjonell trening. Bru- kerne ga tilbakemelding om at treningen var gøy og motiverende, og føltes mer som lek enn trening. Terapeutene observerte høyere intensitet på treningen, et mer variert beve- gelsesmønster med bedre flyt og flere repeti- sjoner enn i trening der produktene ikke ble benyttet. Terapeutene erfarte også gjennom utprøvingen at de kunne gjøre gode obser- vasjoner av kognitiv funksjon. Ut fra dette konkluderte vi med at vi ønsket å kjøpe inn utstyret og videreformidlet dette til ledelsen, som stilte seg positive til investeringen. Følge opp Velferdsteknologisk team, har sammen med ledelsen, et overordnet ansvar for å imple- mentere produktene i rehabiliteringstjenes- ten. Et tiltak for å oppnå dette er å gi enkelte terapeuter særlig ansvar for å holde fokus på at bruk av produktene skal bli en natur- lig del av verktøykassen til alle terapeutene i tjenesten. Flere av terapeutene i testgrup- pen ble derfor spurt om å være superbru- kere for produktene. De hadde deltatt på utprøvingen og opparbeidet seg erfaringer som er nyttige å ha med videre. Superbru- kerne er ressurspersoner som har ansvar for å lære opp kollegaer og å være pådrivere i å ta utstyret i bruk. Dette er et kontinuerlig arbeid. Velferdsteknologisk team vil evalu- ere implementeringen sammen med super- brukerne. Det er utarbeidet rutiner for bruk og vedlikehold av produktene som ligger i kommunens kvalitetssystem. Er det lekende lett? Mange tilbydere ønsker å selge sine ideer og produkter, og vi kan fort bli fascinert av alle mulighetene som finnes. Men har vi klart for oss hvilke utfordringer produktene skal hjelpe oss med å løse, og hvordan skal vi lykkes med implementeringen? Forskning sier at uten solid forankring, vil et forbe- dringsarbeid ikke kunne lykkes. Modell for kvalitetsforbedring og erfaringer fra andre kommuner (6) som har jobbet med å innfø- re teknologi, trekker frem forankring i orga- nisasjonen, struktur i prosessen, ansvars- og rolleavklaring, samt rutiner for bruk og ved- likehold som faktorer som er av betydning for å kunne lykkes med implementering av velferdsteknologi. For vår del har bruken av Modell for kvalitetsforbedring hjulpet oss til å arbeide systematisk innenfor et område som for oss var nytt og ukjent. Modellen har bidratt til at FIGUR 1 Modell for kvalitetsforbedring. Hentet fra: https://www.helsebiblioteket.no/kvalitetsforbe- dring/metoder-og-verktoy/modell-for-kvalitetsforbedring

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy