Fysioterapeuten 9-2018

60 FYSIOTERAPEUTEN 9/18 FAG VITENSKAPELIG ARTIKKEL og de ble senere intervjuet per telefon. En hadde vært syk og hadde dermed ikke fått testet. Fire av fem med nettbrett fikk hjelp av familie til å komme i gang, den siste fikk det ikke til. En hadde brukt PC og klarte selv å ta i bruk webappen. Det er altså fem som har prøvd webappen hjemme, fire kvinner og en mann med en gjennomsnittsalder på 82,6 år (SD 77-88), fire på nettbrett og en på PC. To opplyste at de også har fått med seg ektefelle/samboer. Da telefonintervjuene ble foretatt hadde fire hatt appen i tre måneder, en i nesten to. Samtlige hadde ikke bare prøvd webap- pen under prosjektet, de brukte den fort- satt da vi snakket med dem. De svarte at de brukte den ofte og kom med utsagn som «minimum to ganger i uka», «nesten hver dag», «prøver å gjøre det hver dag». De had- de faste plasser hvor de utførte treningen, enten det var ved kjøkkenbenken eller ved en stol. Alle svarte at de følte seg trygge når de brukte webappen. Vi spurte om det var noen øvelser de hoppet over, noe ingen sa de gjorde, men en med nedsatt funksjon i et kne kunne bare stå på ett bein på den ene foten. En deltaker kommenterte at «jeg trenger alle» («øvel- sene», red.anm.). En sa at øvelsen «plukke epler» var «tung», og en fortalte at fysiote- rapeuten i prosjektet hadde anbefalt henne å bare utføre halvparten av antall repetisjoner på grunn av vedkommendes ryggplager. Vi spurte også om hva de foretrakk; webappen eller et ark med øvelser. Svaret her var at webappen var bedre, «musikken er ypperlig». En sa også at «en fin ting med webappen er at det er bestemt varighet og antall repetisjoner», og at man holdt på len- gre enn med øvelsene som stod på arket. En syntes at webappen var veldig bra, men øn- sket seg flere øvelser. GameUp treningsspill GameUp treningsspill ble prøvd ut i perio- den oktober 2016 til juni 2017 av til sammen 33 eldre. Noen forsøkte spillet flere ganger, men etter en tid ønsket ingen å fortsette med det. Det var noe ulikt funksjonsnivå på de som testet spillet, noen syntes det var lett å lære mens andre trengte mye instruksjon og veiledning hver gang. Spillet ble av noen oppfattet som barnslig, mens andre syntes at det var morsomt. Spillet er ressurskrevende da det krever mye instruksjon og at det er fysioterapeut eller instruktør til stede. Ifølge fysioterapeu- ten som testet spillet, er balansespillene for ensidige. Senere fikk de inn fire ekstra spill, men disse ble opplevd som «ulogiske». Fy- sioterapeuten mente at de heller ikke egner seg til bruk hjemme, fordi det krever mye instruksjon og stor plass. Diskusjon Webappen Falltek ble testet både på trening og til hjemmebruk. Den ble godt mottatt hos deltakerne, og samtlige fysioterapeuter som deltok mente at webappen er et godt kon- sept. Det er enkel teknologi som krever lite plass og kan brukes i hjemmet der det passer best. Den kan enkelt brukes på nettbrett el- ler PC, og det fungerte også at to og to testet ut webappen sammen på et nettbrett, selv om vi så det som et potensielt problem at skjermen var for liten. En endelig versjon av webappen Falltek bør tilpasses den eldres funksjon individu- elt, og deltakere trenger veiledning av fysio- terapeut ved innlæring og under utprøving av øvelsene. Feiltrening kan i verste fall føre til skade. Flere av deltakerne hadde behov for tilpasninger og modifisering av øvelsene under utprøving. Det var behov for at fysio- terapeuten var til stede selv om de fleste av øvelsene var kjente for deltakerne. Webap- pen burde også ha et større utvalg øvelser, flere nivå og muligheter til å velge lengde på pausene, antall repetisjoner og serier. Det er et ønske å ta med flere presiseringer i in- struksjonene, som om at tempoet i øvelsene kan reguleres av den enkelte. Deltakere bør trene innenfor smertegrensen og fysiotera- peuten bør kontaktes hvis smerter oppstår. Deltakerne som prøvde webappen var motiverte til å bruke den over tid. De vi snakket med ga flere grunner for hvorfor de foretrakk webappen fremfor et ark med tre- ningsøvelser. De oppga blant annet at mu- sikken var inspirerende og at det var lett å vite hvor lenge de skulle holde på. Det kan også ha vært andre grunner til at de fore- trakk webappen, som at de kjente fysiote- rapeuten som var filmet, og at det ga mest- ringsfølelse å bruke teknologien og trygghet under treningen. Det er imidlertid et for lite grunnlag til å komme med sikre konklusjo- ner rundt dette. Dersom webappen skulle blitt utviklet videre, ville det vært aktuelt å teste sosiale elementer, for eksempel å vise hvem andre som trener eller mulighet for å få varsling om trening på bestemte tidspunkt. Dette ville potensielt motivere til trening etter endt deltagelse på gruppetrening, og være til hjelp for å ivareta treningen selv. Det var et lite utvalg deltakere som testet webappen hjemme. Det ville vært interes- sant å teste den hjemme på et større utvalg for å få et bedre bilde av hvor mange som vil bruke webappen over tid. Få av deltakerne på Styrkebølgen hadde PC eller nettbrett. Dette vil trolig endre seg i tiden som kom- mer. GameUp treningsspill ble kun testet ett sted, men det har vært demonstrert og dis- kutert på workshops. Målet i prosjektet var at bruk av treningsteknologi skulle bidra til fallforebygging hos eldre. Det ble diskutert i prosjektgruppa at øvelsene i GameUP ikke var spesifikke nok, og at treningsdosen ikke var tilstrekkelig for å kalle det fallforebyg- gende trening. Konklusjonen fra testingen er at det er for få spill med for lite variasjon på øvelser, samt at det er krevende både plassmessig og teknologisk. Deltakerne fant heller ikke spillet inter- essant nok til å ville bruke det over tid, de fant det også forvirrende at det var to typer tilbakemeldinger og instruksjoner for de sju spillene. Treningsspill med Kinect har vært anbefalt for eldre (19) men det finnes få kommersielle spill som er egnet. Erfaringer fra testing i Alta viser at det er utfordrende for eldre å bruke denne typen teknologi. Virtual Training (17,18) fra Welfare Den- mark tilbyr videobasert trening ved bruk av kamera og berøringsskjerm, noe som gjør det enklere å bruke. Det har et sett av øvel- ser og nivåer som fysioterapeuten kan velge mellom, men de påpeker også at det krever mye plass og er i tillegg kostbart. I prosjektet ble to helt forskjellige tekno- logier testet. Utvalget er lite, og studien var primært eksplorativ, hvor hensikten var å få nyttig tilbakemelding til videre utvikling. Når teknologien etter hvert blir mer utviklet, vil målet være å gjøre en effektmåling. Dette vil kreve en annen forskningstilnærming, med bl.a. bruk av kontrollgrupper. Et konsept som webappen Falltek ser ut til å fungere for hjemmetrening over tid. Alt som kreves er en nettadresse og en PC el- ler et nettbrett koblet til internett. Det er lite plasskrevende og kan brukes der det passer i hjemmet. Det er en prototype som er tes- tet, og resultater fra prosjektet viser at det er rom for forbedringer. Treningen bør kunne individtilpasses ved å ha et større utvalg øvelser, flere nivå og muligheter til å velge lengde på pausene, antall repetisjoner og se-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy