Fysioterapeuten 9-2018

FYSIOTERAPEUTEN 9/18 61 rier. Det ville også vært interessant å prøve sosiale elementer som å vise hvem andre som trener eller mulighet for varsling om trening på bestemte tidspunkt. Kommunene satser på fallforebygging for eldre gjennom tiltak som Styrkebølgen, ar- beid i frisklivssentraler, hverdagsrehabilite- ring og hjemmetjeneste. Fysioterapeuter har med sin kompetanse en nøkkelrolle i dette arbeidet, og kan hjelpe de hjemmeboende eldre i gang med denne typen trening. Fy- sioterapeuter vil videre kunne bidra i arbeid med å utvikle og teste ut egnet treningstek- nologi. Det er en forutsetning at teknologien er enkel og trygg å bruke, og at den innehol- der hensiktsmessige øvelser som har fokus på balanse- og styrketrening for beina. En teknologi som webappen Falltek synes lo- vende i så måte. Konklusjon En enkel webapp som kan virke motive- rende for bruk hjemme vil kunne tenkes å forebygge fall, og potensielt ha samfunns- økonomisk nytteverdi. For at treningsteknolgi til hjemmebruk for eldre skal ha effekt, bør den brukes over tid. En studie med flere deltakere som går over en lengre periode, der en gruppe bru- ker teknologi og gruppe 2 får utdelt tre- ningsprogram på papir med relevante øvel- ser vil kunne gi viktige indikasjoner for å finne ut om en slik tjeneste motiverer til å trene mer hjemme. En endelig webapp bør inneholde et større utvalg øvelser i flere ni- våer og være fleksibel slik at fysioterapeuter kan velge program for den enkelte brukeren. Referanser 1. Folkehelseinstituttet, Folkehelserapporten 2014. Online på http://hdl.handle.net/11250/277374 . 2. Hektoen LF, Aas E, Lurås H. Cost-effectiveness in fall prevention for older women, Scandina- vian Journal of Public Health 2009; 37: 584-589. Doi> 10.1177/1403494809341093. 3. Helbostad J, Granbo R, Sletvold O. Balanseproblemer og falltendens hos hjemmeboenede eldre - en naturlig del av alderdommen?. Utposten 2010; 3. 4. Helsenorge.no. Fallforebygging – trening for eldre: https://helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/ fallforebygging-trening-for-eldre . 5. Gameup: Game-based mobility training and motivation of senior citizens: www.gameupproject.eu . 6. Hors FS, Browne J, Brox E, Evertsen G. Suitability analysis of commercial open-source driven motion sensor devices applied to exergames for the elderly. AAL forum Eindhoven September 2012: http://norut.no/nb/ node/3273 . 7. Konstantinidis S, Brox E, Kummervold PE, Hallberg J, Evertsen G, Hirche J. Online Social Exergames for Seniors: a Pillar of Gamification for Clinical Practice, Handbook of Research on Holistic Perspectives in Gamification for Clinical Practice. IGI Global, 2016. 245-276. Web. 21 Oct. 2015. ISBN 9781466695221. s. 245-276. Doi >10.4018/978-1-4666-9522-1.ch012. 8. Billis A, Konstantinidis E, Mouzakidis C, Tsolaki M, Pap- pas C, Bamidis P. A game-like interface for training seniors’ dynamic balance and coordination. IFMBE Proceedings 2010:691-694. Doi >https://doi.org/10.1007/978-3-642- 13039-7_174. 9. Gerling K, Schild J, Masuch M. Exergame design for elderly users: the case study of SilverBalance. 2010 Presented at: Proceedings of the 7th International Conference on Advances in Computer Entertain- ment Technology; 2010; Taipei, Taiwan p. 66-69. doi >10.1145/1971630.1971650 . 10. Brox E, Konstantinidis S, Evertsen G. User-centered design og serious games for older adults following 3 years of experience with exergames for seniors: A study design. JMIR serious games (JSG), 11.01.17 Vol 5 No1 (2017); Jan-Mar., Doi >10.2196/games.6254. 11. Gregor P, Newell AF, Zajicek M. Designing for dynamic diversity: interfaces for older people. Assets ’02 Proceedings of the fifth international ACM conference on Assistive technologies; 2002. p: 151-156, ISBN:1-58113- 464-9 doi >10.1145/638249.638277. 12. Motivation and emotion, Motivation the elderly to exercise, Wikiversity April 2017, online på https:// en.wikiversity.org/wiki/Motivation_and_emotion/ Book/2013/Motivating_the_elderly_to_exercise . 13. Bandura, A. Self-efficacy. John Wiley & Sons, Inc. 1994. 14. Locke, EA. Motivation through conscious goal setting. Applied and Preventive Psychology, 5(2), 117-124,1996. Doi >https://doi.org/10.1016/S0962- 1849(96)80005-9. 15. Deci, EL, Ryan, RM . Overview of self-determination theory. The Oxford Handbook of Human Motivation, 85. 16. Brox E, Konstantinidis S., Evertsen G, Fernandez- Luque L, Remartinez A, Oesch P, Civit A. GameUp: Exergames for Mobility – a Project to keep Elderly active. XIV Mediterranean Conference on Medical and Biological Engineering and Computing 2016, Volume 57 of the series IFMBE Proceedings pp 1219-1224. Doi >https://doi. org/10.1007/978-3-319-32703-7_236 . 17. Galåen TEE. En virtuell utfordrer, Fysioterapeuten 8-2017. http://fysioterapeuten-eblad.no/dm/fysiotera- peuten-8-17/38/#zoom=z . 18. Welfare Denmark, Virtual Training: https://www. idisplay.dk . 19. Williams MA, Soiza RL, Jenkinson AM, Stewart A. Exercising with computers in later life (EXCELL) - pilot and feasibility study of the acceptability of the Nintendo® WiiFit in community-dwelling fallers. BMC Research Notes; 2010. 3(238). Doi >10.1186/1756-0500-3-238 . PMID: 20831836. Title: Exercise technology - part of future fall prevention? Abstract n Background : Can exercise technology be part of a future fall prevention effort? Two technologies for fall prevention were tested on elderly persons with risk of falling. An exercise web application was tested on a training program for fall prevention in Tromsø and a Kinect exergame was tested on a day centre in Alta. n Material and method : In Tromsø we used questionnaire observations and telephone in- terviews with elderly who tried the technology at home. In Alta observations were used as method. The technology was developed in a user-centred approach with physiothera- pists, elderly and ICT researchers. n Findings : The exercise web application received good feedback from professionals and elderly users, but observations demonstrated that elderly should get individual instructions from a physiotherapist, particularly for home use. Such a web app should also have the possibilities for individual adaptations. Elderly who tested the web app at home were still using it after three months. The exergame that was tested was too demanding both for the physiotherapists and the elderly. It is also too space demanding. n Conclusion : A simple exercise web application can work as an alternative to a training programme (print) for homebased training, while a Kinect exergame is too demanding. n Keywords : Technology, exercise, fall accident, prevention. Vi vil også legge vekt på å få inn artikler om temaer fra idretts- fysioterapi som er relevante for den generelle befolkningen. Vitenskapelige artikler og fagartikler må sendes inn senest 15. september. For andre artikkelsjangere er leveringsfristen 1. november. Spørsmål og manuskript sendes fagredaktor@fysio.no. Tema for fagutgivelsen neste år (nr. 9/2019) blir Idrettsfysioterapi – forebygging, behandling og opptrening. Hva kan vi lære av idrettsfysioterapi?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy