Fysioterapeuten 9-2020

FYSIOTERAPEUTEN 9/20 33 Kort sagt • Studien belyser hvordan vellykket behandling av barn med klumpfot avhenger av et godt foreldresamarbeid basert tillit, god kommunikasjon og fel- les forståelse for innsatsen som kreves. • Praksis samsvarer i stor grad med en familiesentrert modell som tradisjonelt anvendes innenfor habiliteringsfeltet. • En mer bevisst bruk av en slik modell vil kunne sikre en enda mer helhetlig oppfølging av barn med klumpfot og familiene deres. Dette er i liten grad tidligere diskutert i lit- teraturen. Det finnes mye forskning på det ortopediske behandlingsregimet for barn med klumpfot (9, 10), men langt mindre om erfaringer fra samarbeidsprosesser som har betydning for oppfølgingen. Funnene i stu- dien diskuteres i lys av en modell for kapa- sitetsbyggende og familiesentrerte tjenester, som tidligere hovedsakelig har vært benyttet innen barnehabiliteringsfeltet. Modellen be- skrives kort i avsnittet nedenfor, før metode for datainnsamling og funn fra studien pre- senteres. En kapasitetsbyggende familiesen- trert praksismodell Basert på teori, forskning og praksis har Dunst og Trivette (11) utviklet en modell for en familiesentrert tjenestetilnærming rettet mot familier med barn som trenger oppfølging og behandling i tidlig barndom. Modellen tar utgangspunkt i familien som det sentrale omdreiningspunktet i et barns liv, og vektlegger støttende og kapasitetsbyg- gende intervensjoner rettet mot hele fami- lien (Figur 1). Modellen er bygget opp rundt fire hoved- elementer: 1) Kapasitetsbyggende praksiser, 2) Familiens prioriteringer og opplevde be- hov, 3) Familiemedlemmenes ferdigheter og interesser og 4) Støtte og ressurser. Ka- pasitetsbyggende praksiser omfatter både relasjonelle og deltakende tilnærminger. Den relasjonelle komponenten viser til en grunnleggende god klinisk praksis, preget av aktiv lytting, empati, respekt og motiva- sjon. Deltakelseskomponenten handler om at familien trekkes inn som en aktiv sam- arbeidspartner i oppfølgingen, og at tilnær- mingen er individualisert, fleksibel og ivare- tar familiens egne prioriteringer. Familiens prioriteringer og opplevde behov beskriver hva hjelpepersonell bør ta utgangspunkt i, når intervensjoner skal planlegges og fami- lien skal motiveres til aktiv deltakelse. Fami- liemedlemmenes ferdigheter og interesser handler om å identifisere omsorgspersone- nes interesser og styrker. Det å sette søkelys på hva familien kan fra før, istedenfor å fo- kusere på svakhetene deres, øker sjansene for at tilnærmingen blir vellykket. Støtte og ressurser beskriver de formelle og uformelle sosiale nettverkene familien har tilgang til som vil kunne være til hjelp og nytte i si- tuasjonen familien befinner seg i. Modellen som helhet representerer en systemmodell som illustrerer hvordan terapeuter via ulike komponenter kan fremme en god behand- lingstilnærming (11). Metode Design og utvalg Denne studien har et kvalitativt design der data er samlet gjennom individuelle kvali- tative intervjuer. Vi har strategisk rekruttert fysioterapeuter med erfaring fra behandling av klumpfot hos barn. Rekrutteringen av in- formantene foregikk gjennom direkte tips og til dels gjennom snøballmetoden. Tre in- formanter som alle har flere års erfaring fra behandling av barn med klumpfot ble inklu- dert. To er ansatt i spesialisthelsetjenesten og én i kommunehelsetjenesten. Datainnsamling Intervjuguiden ble utarbeidet i forkant av samtalene og besto innledningsvis av enkle faktabaserte spørsmål, som gradvis gikk over i mer reflekterende, omfattende spørs- mål. Vi lot informantene selv velge tid og sted for intervjuene. To av intervjuene ble gjennomført på informantenes arbeidsplass, og ett over Skype. Hvert intervju varte i 30- 60 minutter. Begge førsteforfatterne gjen- nomførte intervjuene. Intervjuguiden ble fulgt, og supplert med relevante oppfølgingsspørsmål der det pas- set inn. I starten av intervjuet, samt i in- formasjonsskrivet, ble det lagt stor vekt på at informantene ikke måtte være redde for å legge til eller bryte inn med informasjon som de så som viktige for temaet. Analyse Analysen av intervjudata bygger på Malte- ruds metode for systematisk tekstkonden- sering (12). Materialet ble først grovsortert i tre temaer; Ponseti-metoden, mestring og samspill mellom ulike faktorer. Så identi- fiserte vi de meningsbærende enhetene i FIGUR 1 En kapasitetsbyggende familiesentrert modell. Hentet fra Dunst & Trivette (11).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy