Fysioterapeuten 9-2020

FYSIOTERAPEUTEN 9/20 37 Title: Physiotherapists’ experiences from collaborating with parents in the treatment of children with congenital clubfoot – a qualitative study Abstract n Aim : There is extensive research on orthopedic interventions for children with clubfoot, but far less on experiences from collaborative processes of importance for the follow-up. The aim of this study was to explore physiotherapists´ experiences of collaboration with parents in the follow-up of children with clubfoot and discuss the results in light of a capacity-building model of family-centered practice. n Method : The study has a qualitative design and includes semi-structured interviews. Three physiotherapists with extensive experience from treating children with clubfoot participated in the interviews. The data material was analyzed with systematic text condensation. n Findings : In the interviews, both challenges in the follow-up and episodes of success- ful parent-therapist collaboration were communicated by the participants. The analysis resulted the following main themes: Routines, knowledge and understanding, and collaboration. Based on the physiotherapists´ experiences, a good relation, a common understanding of the child´s condition and adaptions to the family´s preconditions are needed in order to establish a beneficial partnership with parents. n Conclusions : The physiotherapists were united in their characteristics of a successful collaboration. They consciously tried to individualize their approach to each single family and build upon the family´s strengths. The follow-up was largely in line with a capacity-building and family-centered service approach; however, some discrepancies were also revealed. n Key words : Clubfoot, parent-therapist collaboration, capacity-building and family- centered practice. er fokusert på noe annet enn tøyningene og skinnen. En effektiv teknikk for å innføre rutiner handler om å unngå å knytte følelser til skinnen som et spesifikt objekt, men deri- mot at tøyningene og skinnen inkluderes på lik linje som andre hverdagslige aktiviteter som for eksempel tannpuss (8). Selv om skinne og tøyninger er helt avgjørende, er det flere hensyn sommå balanseres opp mot hverandre. Det er viktig at fysioterapeutene har forståelse for at behandlingen ikke må ta oppmerksomheten fra andre opplevelser sammen med barnet i de første leveårene. Styrker og svakheter ved studien En svakhet ved studien er det begrensede utvalget. Flere informanter ville kunnet gitt enda rikere data. Fordi temaet for studien er så avgrenset, og de tre informantene som ble inkludert ble strategisk valgt ut ifra erfaring med pasientgruppen, mener vi likevel at problemstillingen blir belyst på en forsvarlig måte. En annen svakhet er at førsteforfatter- ne var ukjente med å gjennomføre en kva- litativ studie. Analyseprosessen og funnene ble derfor fortløpende diskutert med de to andre forfatterne, og dette styrker studiens troverdighet. Førsteforfatterne hadde ingen tidligere erfaring med behandling av barn med klumpfot, hvilket har bidratt til en åpen tilnærming til temaet og funnene. I ettertid ser vi at fokus i stor grad var rettet mot forel- drene og at flere spørsmål burde omhandlet barnet. Avslutning Fysioterapeutene i denne studien erfarer at et godt og nært samarbeid med foreldrene er avgjørende for vellykket oppfølging av barn med klumpfot. Praksisen de beskriver samsvarer i stor grad med elementer i en familiesentrert og kapasitetsbyggende mo- dell. Det forhåndsdefinerte målet, det uttalte fokuset på den ortopediske problemstillin- gen og det strikte behandlingsregimet kan imidlertid skape utfordringer knyttet til å individualisere oppfølgingen til det enkelte barnet, og å anerkjenne familiens ressurser og ekspertise utover den konkrete behand- lingskompetansen. En mer bevisst bruk av en familiesentrert praksismodell vil dermed kunne være til hjelp for å sikre en bredere og mer helhetlig oppfølging av barn med klumpfot og familiene deres. Referanser 1. Sætersdal C, Fevang J, Fosse L, Engesæter L. Ny behandling av klumpfot i Norge Kirurgen2015 [Available from: https://kirurgen.no/fagstoff/ortopedi/ny-behandling- av-klumpfot-i-norge/]. 2. Reikeås O, Madsen, JE. Klumpfot. Store medisinske leksi- kon 2018 [Available from: https://sml.snl.no/klumpfot ]. 3. Aroojis A, Pirani S, Banskota B, Banskota AK, Spiegel DA. Clubfoot Etiology, Pathoanatomy, Basic Ponseti Technique, and Ponseti in Older Patients. In: Gosselin RA, Spiegel DA, Foltz M, editors. Global Orthopedics: Caring for Musculoskeletal Conditions and Injuries in Austere Settings. Cham: Springer International Publishing; 2020. p. 383-96. DOI: 10.1007/978-3-030-13290-3_34 4. Ponseti IV, Smoley EN. The classic: congenital club foot: the results of treatment. 1963. Clin Orthop Relat Res. 2009;467(5):1133-45. DOI: 10.1007/s11999-009- 0720-2 5. Oslo Universitetssykehus. Klumpfot [Available from: https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/klump- fot]. 6. Dobbs MB, Gurnett CA. Update on clubfoot: etiology and treatment. Clin Orthop Relat Res. 2009;467(5):1146-53. DOI: 10.1007/s11999-009-0734-9 7. Dagsgaard A, Krosby K. Behandling av barn med klump- fot. Barnestafetten. 2015;74(33):5-9. 8. Nogueira MP, Farcetta M, Fox MH, Miller KK, Pereira TS, Morcuende JA. Treatment of congenital clubfoot with the Ponseti method: the parents’ perspective. Journal of Pediatric Orthopaedics B. 2013;22(6). DOI: 10.1097/ BPB.0b013e328364eb3a 9. Zhao D, Li H, Zhao L, Liu J, Wu Z, Jin F. Results of Clubfoot Management Using the Ponseti Method: Do the Details Matter? A Systematic Review. Clinical Orthopa- edics and Related Research. 2014;472(4):1329-36. DOI: 10.1007/s11999-014-3463-7 10. Jowett CR, Morcuende JA, Ramachandran M. Management of congenital talipes equinovarus using the Ponseti method: a systematic re- view. J Bone Joint Surg Br. 2011;93(9):1160-4. DOI: 10.1302/0301-620x.93b9.26947 11. Dunst CJ, Trivette CM. Capacity-Building Family-Systems Intervention Practices. Journal of Family Social Work. 2009;12(2):119-43. DOI: 10.1080/10522150802713322 12. Malterud K. Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag. 4 ed. Oslo: Universitetsforlaget; 2018. 13. Spurkeland J. Relasjonskompetanse, resultater gjen- nom samhandling. 2 ed. Oslo: Universitetsforlaget; 2012. 14. Røkenes O, Hanssen P. Bære eller briste - kommunika- sjon og relasjon i arbeid med mennesker 3ed. Bergen: Fagbokforlaget; 2012. 15. Azarpira MR, Emami MJ, Vosoughi AR, Rahbari K. Fac- tors associated with recurrence of clubfoot treated by the Ponseti method. World J Clin Cases. 2016;4(10):318-22. DOI: 10.12998/wjcc.v4.i10.318 www.fysioterapeuten.no/fag

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy