Previous Page  19 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 56 Next Page
Page Background

FYSIOTERAPEUTEN 1/16

19

Juryens begrunnelse

«Kandidaten har gjort en litteraturstudie med den grundige metodiske tilnærmingen

som forventes i denne type forskningstilnærming. Men i tillegg til å vurdere studienes

kvalitet og forskningsresultatenes gyldighet, har kandidaten vurdert innholdet i inter-

vensjonene. Dette er gjort med betydelig fysioterapeutisk kunnskap når det gjelder tre-

ningsprinsipper og skulderleddets funksjon.

Kandidaten har vist en nysgjerrighet til å gå dypere inn i RCT-studier og evne til

kritisk refleksjon når det gjelder hvilken nytteverdi slik forskning kan ha for god fysio-

terapeutisk praksis. Oppgaven er et selvstendig og godt bidrag når det gjelder å utforske

forskningsresultater og hva som skal til for at de kan få betydning for praksis.

Kandidaten behersker den metodiske fremgangsmåten i litteraturstudier og kom-

binerer den med fysioterapeutisk kunnskap på nyskapende måter. Oppgaven har stor

nytte for fysioterapifaget og er nytenkende i sin metodiske og faglige tilnærming. Dette

er en verdig vinner av studentprisen 2015!»

Tidligere vinnere

2014

Hege Elisabeth Westgaard, Høgskolen i Bergen: «Kroppsholdning – menings-

rammer og praksis».

2013

Agnete Samuelsen og Solveig Kindlihagen, Universitetet i Tromsø: «Den sen-

sitive og reflekterende fysioterapeuten – en kvalitativ studie om tilnærming hvor dis-

sosiasjon kommer til uttrykk som klinisk fenomen».

2012

Janne Kleivset og Lena Due-Sørensen, Høgskolen i Oslo og Akershus: «Fysisk

aktivitet for overvektige barn: En kompleks vei til opplevelse av bevegelsesglede».

men det var vanskelig å se for seg akkurat

hva som var gjort i studiene, forklarer Gud-

brandsen.

Dette gjorde studenten enda mer interes-

sert i tematikken.

– I undersøkelsene jeg selv gjorde av pa-

sientene, var jeg opptatt av å finne ut nøy-

aktig hva det var som gjorde vondt, for å

jobbe videre med det. Men, jeg oppdaget at

det var vanskelig å sette fingeren på nøyaktig

hvilken struktur det var, for det meste gjorde

vondt. Da jeg leste om subacromialt impin-

gement syndrom, også kalt subacromialt

smertesyndrom, som uspesifikk diagnose,

tenkte jeg at det var interessant å jobbe vi-

dere med, forteller hun.

Manglende beskrivelse

I oppgaven vurderer Gudbrandsen fire stu-

dier, og hun fant at intervensjonene ikke var

godt nok beskrevet til å være overførbare til

hennes egen praksis.

– Vurderingen ble gjort på bakgrunn av

fysioterapikunnskap og egne tanker og me-

ninger. Flere studier hadde en manglende

beskrivelse som inneholdt komponenter

av treningsprogrammet, men ingen helhet,

kontinuitet eller ryddig fremstilling. Man

mister derfor den forskningsbaserte kunn-

skapen, da det som forskes på er vanskelig

å overføre til praksis, påpeker prisvinneren.

– Det kommer også frem av oppgaven

og i konklusjonen hvilke treningsprinsipper

som er brukt og som viste seg å ha effekt, og

det ser jeg på som nyttig å ta med seg videre

til fremtidig behandling av denne pasient-

gruppen. Til slutt tar jeg opp viktigheten av

individualitet i behandling og andre fakto-

rer som kan spille en viktig rolle i sykdoms-

bildet, som er spesielt viktig ved langvarig

smerteforløp. Dette behovet blir ikke alltid

ivaretatt i RCT-studier, som ser på store

grupper og har strenge inklusjonskriterier,

utdyper Gudbrandsen.

Praksis, så studier

– Hva med veien videre?

– Den er foreløpig usikker. Etter endt

turnusperiode må jeg se hvor det er jobb-

muligheter. Jeg er ganske sikker på at jeg vil

studere videre en gang, men ønsker noen år

med praksiserfaring først. Kanskje jeg kan

bygge videre på denne oppgaven, sier Gud-

brandsen.

Og, som seg hør og bør ved prisutdelin-

ger er det også tid for å takke:

– Jeg ønsker å takke min veileder Hege

Solgård, ansatte på fysioterapiutdanningen i

Tromsø som valgte å nominere min oppgave

og for god opplæring de tre siste årene, og

ikke minst juryen i NFF for studentprisen.

Den setter jeg veldig stor pris på! avslutter

Ida Melchiorsen Gudbrandsen.

n

I AKSJON

Ida Melchiorsen Gudbrandsen berømmes av juryen for en oppgave som er av stor nytte

for faget. Foto: privat