FYSIOTERAPEUTEN 1/16
19
Juryens begrunnelse
«Kandidaten har gjort en litteraturstudie med den grundige metodiske tilnærmingen
som forventes i denne type forskningstilnærming. Men i tillegg til å vurdere studienes
kvalitet og forskningsresultatenes gyldighet, har kandidaten vurdert innholdet i inter-
vensjonene. Dette er gjort med betydelig fysioterapeutisk kunnskap når det gjelder tre-
ningsprinsipper og skulderleddets funksjon.
Kandidaten har vist en nysgjerrighet til å gå dypere inn i RCT-studier og evne til
kritisk refleksjon når det gjelder hvilken nytteverdi slik forskning kan ha for god fysio-
terapeutisk praksis. Oppgaven er et selvstendig og godt bidrag når det gjelder å utforske
forskningsresultater og hva som skal til for at de kan få betydning for praksis.
Kandidaten behersker den metodiske fremgangsmåten i litteraturstudier og kom-
binerer den med fysioterapeutisk kunnskap på nyskapende måter. Oppgaven har stor
nytte for fysioterapifaget og er nytenkende i sin metodiske og faglige tilnærming. Dette
er en verdig vinner av studentprisen 2015!»
Tidligere vinnere
2014
Hege Elisabeth Westgaard, Høgskolen i Bergen: «Kroppsholdning – menings-
rammer og praksis».
2013
Agnete Samuelsen og Solveig Kindlihagen, Universitetet i Tromsø: «Den sen-
sitive og reflekterende fysioterapeuten – en kvalitativ studie om tilnærming hvor dis-
sosiasjon kommer til uttrykk som klinisk fenomen».
2012
Janne Kleivset og Lena Due-Sørensen, Høgskolen i Oslo og Akershus: «Fysisk
aktivitet for overvektige barn: En kompleks vei til opplevelse av bevegelsesglede».
men det var vanskelig å se for seg akkurat
hva som var gjort i studiene, forklarer Gud-
brandsen.
Dette gjorde studenten enda mer interes-
sert i tematikken.
– I undersøkelsene jeg selv gjorde av pa-
sientene, var jeg opptatt av å finne ut nøy-
aktig hva det var som gjorde vondt, for å
jobbe videre med det. Men, jeg oppdaget at
det var vanskelig å sette fingeren på nøyaktig
hvilken struktur det var, for det meste gjorde
vondt. Da jeg leste om subacromialt impin-
gement syndrom, også kalt subacromialt
smertesyndrom, som uspesifikk diagnose,
tenkte jeg at det var interessant å jobbe vi-
dere med, forteller hun.
Manglende beskrivelse
I oppgaven vurderer Gudbrandsen fire stu-
dier, og hun fant at intervensjonene ikke var
godt nok beskrevet til å være overførbare til
hennes egen praksis.
– Vurderingen ble gjort på bakgrunn av
fysioterapikunnskap og egne tanker og me-
ninger. Flere studier hadde en manglende
beskrivelse som inneholdt komponenter
av treningsprogrammet, men ingen helhet,
kontinuitet eller ryddig fremstilling. Man
mister derfor den forskningsbaserte kunn-
skapen, da det som forskes på er vanskelig
å overføre til praksis, påpeker prisvinneren.
– Det kommer også frem av oppgaven
og i konklusjonen hvilke treningsprinsipper
som er brukt og som viste seg å ha effekt, og
det ser jeg på som nyttig å ta med seg videre
til fremtidig behandling av denne pasient-
gruppen. Til slutt tar jeg opp viktigheten av
individualitet i behandling og andre fakto-
rer som kan spille en viktig rolle i sykdoms-
bildet, som er spesielt viktig ved langvarig
smerteforløp. Dette behovet blir ikke alltid
ivaretatt i RCT-studier, som ser på store
grupper og har strenge inklusjonskriterier,
utdyper Gudbrandsen.
Praksis, så studier
– Hva med veien videre?
– Den er foreløpig usikker. Etter endt
turnusperiode må jeg se hvor det er jobb-
muligheter. Jeg er ganske sikker på at jeg vil
studere videre en gang, men ønsker noen år
med praksiserfaring først. Kanskje jeg kan
bygge videre på denne oppgaven, sier Gud-
brandsen.
Og, som seg hør og bør ved prisutdelin-
ger er det også tid for å takke:
– Jeg ønsker å takke min veileder Hege
Solgård, ansatte på fysioterapiutdanningen i
Tromsø som valgte å nominere min oppgave
og for god opplæring de tre siste årene, og
ikke minst juryen i NFF for studentprisen.
Den setter jeg veldig stor pris på! avslutter
Ida Melchiorsen Gudbrandsen.
n
I AKSJON
Ida Melchiorsen Gudbrandsen berømmes av juryen for en oppgave som er av stor nytte
for faget. Foto: privat




