FYSIOTERAPEUTEN 1/16
21
Ville fortsette som før
Alle terapeuter befant seg på utsiden av in-
stitusjonen. Én av skolene hadde internat,
resten var daginstitusjoner. Spesialpeda-
gogene som jobbet der var utdannet for å
møte barn med psykisk utviklingshemming.
Sammen med assistenter laget de aktiviteter
for brukerne, ofte i gamle, nedslitte bygnin-
ger hvor luftkvaliteten var svært dårlig.
– HMS-arbeid opplevde jeg som lite inn-
arbeidet. En av skolene var sågar plassert i et
gammelt fengsel, forteller Grundstad.
Den tsjekkiske stat har besluttet at alle
spesialskoler skal legges ned fra 1. januar
2016. Barn med spesielle behov skal inte-
greres i vanlig skole, og prosjektet skal se på
løsninger for denne restruktureringen. Men
da Sigrid Straand fra HiL tidlig i 2015 reiste
ned for å møte prosjektledelsen for første
gang, ble det klart at det de egentlig ønsket
var hjelp til å kunne fortsette som før.
– Nedlegging av spesialskolene er en het
politisk debatt i Tsjekkia. Pedagogene som
jobber med disse barna, er svært opptatt av
terapier som vojta, bobath og hippo. Gjen-
nom prosjektet ønsket de å utvikle disse te-
rapiene videre i samarbeid med oss, i et håp
om at den tsjekkiske staten ville snu, sier
Grundstad.
I stedet inviterte Høgskolen i Lilleham-
mer prosjektledelsen til Norge. I august kom
en delegasjon på ni fra prosjektstyret og uli-
ke spesialskoler. Planen var å vise delegatene
i praksis den norske modellen for barn med
spesielle behov, der inkludering og integre-
ring er bærende begreper.
– Vi laget et opplegg hvor vi blant annet
besøkte barneskoler på Lillehammer og Ha-
mar. På en av skolene overvar vi første time,
hvor 300 elever hver dag møtes til samlings-
stund. Sju av disse elevene er barn med spe-
sielle behov. De syntes ikke, men var en del
av de andre. Dette overrasket delegasjonen.
I Tsjekkia ville disse elevene gått på en spesi-
alskole, sier Grundstad.
Brukeren i sentrum
Han viste dem også Åkershagan opplæ-
rings- og aktivitetssenter og herunder Snoe-
zelen-senteret. Her får barn, unge og voksne
med behov for spesiell tilrettelegging et hel-
hetlig tilbud om undervisning og aktiviteter
utenom vanlig skole og arbeid.
– Lederen for Snoezelen-senteret under-
streket i sitt foredrag at de aller fleste barn
med spesielle behov i Norge likevel blir gitt
et tilbud i førstelinjetjenesten, i kommunen
og på nærskolen, ikke segregert fra resten av
samfunnet, sier Grundstad.
Selv tok Grundstad prosjektgruppen med
til Høgskolen i Lillehammer hvor han un-
derviste om velferdsstaten Norge og hvor-
dan systemet for barn med spesielle behov
er bygget opp.
– Jeg ga dem også en forståelse av alle «te-
rapiene» sin plass, og hvordan dette fungerer
i praksis. I Norge står brukeren i sentrum,
og alle profesjonene jobber inn mot den.
Ikke motsatt, hvor individet må innrette seg
etter en bestemt terapi eller spesialskole, sier
Grundstad.
En lang prosess
Til slutt fikk tsjekkerne besøke Beitostølen
Helsesportsenter (BHS).
– Vi tok dem med dit for å vise dem noe
av det ypperste innen tilrettelegging for barn
med spesielle behov. Så langt har vi er kom-
met i Norge, etter at vi på 70-tallet begynte å
tenke inkludering fremfor segregering. Det
har vært en lang prosess, og ingen har et
enkelt svar på mennesket. I min dialog med
tsjekkerne var jeg opptatt av å bruke dialog
og refleksjon, fremfor pekefingeren. Flere av
delegatene uttrykte i løpet av oppholdet et
ønske om å starte lignende prosjekter hjem-
me. Da har vi gått et skritt i riktig retning,
sier Grundstad.
Grundstad mener at utviklingen skjer litt
for raskt i Tsjekkia. Da muren falt i 1989,
gikk landet fra kommunisme til kapitalisme.
Nå, som EU-medlem, gir Brussel direktiver
blant annet med hensyn til spesialskoler.
– Påbudet om inkludering fra januar i år
kommer uten at det foreligger en plan om
hvordan dette skal gjennomføres. Da forstår
jeg at de som jobber med dette blir engste-
lige og lurer på hva som skal skje med barna,
sier han.
Forsker på vojta-terapi
Terapeutene Grundstad møtte i Tsjekkia, var
veldig opptatt av vojta-terapi. Grundstad er
selv vojta-terapeut, og ble oppfordret til å
arrangere workshops om emnet da han var
på besøk.
– Jeg opplevde at vojta-terapeutene jeg
møtte i Tsjekkia så vojta-terapi som svaret
på det meste. Mitt syn på vojta er at det er et
unikt konsept for å analysere og forstå men-
nesket utfra et nevrofysiologisk perspektiv.
Menmetoden er knallhard, og i Norge brukes
den i liten grad i sin opprinnelige form. Dette
er det ikke enkelt for tsjekkerne å forstå, det
handler om kulturforskjeller og måten sam-
funnet er innrettet på, sier Grundstad.
Høsten 2015 ble han invitert av legen og
forskeren Ivana Hollan til å være med på
et forskningsprosjekt, «Vojta method se-
cond generation – a chance for children at
risk», også dette finansiert gjennom Norway
Grants. Prosjektets mål er å forbedre livs-
kvaliteten til barn med medfødte handicap
som krever oppfølging og rehabilitering
ved hjelp av andre generasjons vojta-terapi
(Reflex locomotion). Grundstad tok kontakt
med Vojta Norge som sammen med Inter-
nationale Vojta Gesellschaft (IVG) vil vur-
dere hvilken rolle det norske fagmiljøet skal
ha inn mot prosjektet.
– Det er ingen tvil om at vi trenger mer
forskning på vojta-terapi, ikke minst ser
vi dette gjennom debattene vi har hatt her
hjemme. Først var jeg skeptisk til hvordan
man skulle klare å gjennomføre et slikt pro-
sjekt. På den annen side er det positivt at det
skjer seriøs forskning på området, og jeg har
takket ja til å være med. Jeg skal innta en kri-
tisk holdning, på samme måte som jeg var
kritisk til det jeg så og opplevde i Tsjekkia. At
vojta-terapi kan kurere alt, er gammeldagse
tanker som barn i Øst-Europa lider under.
Metoden må brukes der det er dokumentert
en positiv effekt, sier Grundstad.
n
PSYKISK HELSE
er temaet for Fysioterapeutens fagutgivelse, nr. 4/16
n
Vitenskapelige artikler sendes inn til vurdering
innen 15. februar 2016
.
n
Fagkronikker, kommentarer, fagessays, kasusrapporter og norske sammendrag av egne vitenskapelige
artikler/pågående studier må være redaksjonen i hende
senest 1. mars
.




