Previous Page  20 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 56 Next Page
Page Background

20

FYSIOTERAPEUTEN 1/16

AKTUELT

Fra 1. januar 2016 skal tsjekk-

iske barn med spesielle behov

integreres i vanlig skole. Terje

Ringen Grundstad, fysiotera-

peut på Lillehammer, deltar i

prosjektet.

TEKST

Tone Elise Eng Galåen

fysioterapeuten@fysio.no

FREM

til nå har barn med spesielle behov

i Tsjekkia fått undervisning i egne institu-

sjoner basert på ulike «terapier». Nå er det

vedtatt at barn med spesielle behov skal inn

i vanlige skoler.

Spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi

og vojta-terapeut Terje Ringen Grundstad

fikk i fjor en forespørsel fra førstelektor Si-

grid Straand ved Høgskolen i Lillehammer

(HiL) om å være Norges observatør i pro-

sjektet «Comprehensive action of therapies

in working with handicapped children».

Prosjektet finner sted i regionen Bøhmen i

Tsjekkia, og er finansiert av EØS gjennom

fondet «Norway Grants». Fondet gir øko-

nomisk støtte til ulike utviklingsprosjekter i

EU-land i Sentral- og Sør-Europa.

– Som barnefysioterapeut med snart 20

års erfaring innenfor området barnmed spe-

sielle behov, og med god kjennskap til ulike

europeiske kulturer utfra et profesjonelt per-

spektiv, ble jeg bedt om å delta i prosjektet

som kvalitetssikrer, forteller Grundstad.

En annen virkelighet

Han besøkte Bøhmen i oktober i fjor. Det

som møtte han var langt fra den virkelighe-

ten vi er vant til i Norge.

– Tsjekkiske barn med spesielle behov er

plassert i ulike spesialskoler hvor tilbudet

er ensrettet pedagogisk. Lovverket tillater

ikke fysioterapeuter ved disse sentrene, og

et tverrfaglig samarbeid med annet helse-

personell er så å si fraværende. Barna kan

få en rekvisisjon til fysioterapeut utenfor in-

stitusjonen, men det er kun i svært spesielle

tilfeller. Skolene er i prinsippet drevet slik

spesialskolene her hjemme ble drevet på 50-

og 60-tallet. Der hvor fysioterapi i Norge er

en av flere terapeutiske vinklinger inn mot

et helhetlig behandlingsopplegg, har tsjek-

kerne gått motsatt vei og segregerer de ulike

profesjonene, sier Grundstad.

– Hvordan var forholdene ved spesialsko-

lene?

– Vi så barn med forskjellige diagnoser.

De fleste var psykisk utviklingshemmede,

mange multifunksjonshemmede. Barn med

Williams syndrom, som er veldig godt fun-

gerende pasienter gjennom vårt system i

Norge, var på et lavt utviklingsnivå i Tsjek-

kia, sier Grundstad.

Fra spesialskoler til integrering i Tsjekkia

RASKE ENDRINGER

– Påbudet kom uten en plan for hvordan integreringen skal gjennomføres. Da

forstår jeg at folk blir engstelige og lurer på hva som skal skje med barna, sier Terje Ringen Grundstad.

Foto: Ida Slorbakk Solbakken