20
FYSIOTERAPEUTEN 1/16
AKTUELT
Fra 1. januar 2016 skal tsjekk-
iske barn med spesielle behov
integreres i vanlig skole. Terje
Ringen Grundstad, fysiotera-
peut på Lillehammer, deltar i
prosjektet.
TEKST
Tone Elise Eng Galåen
fysioterapeuten@fysio.noFREM
til nå har barn med spesielle behov
i Tsjekkia fått undervisning i egne institu-
sjoner basert på ulike «terapier». Nå er det
vedtatt at barn med spesielle behov skal inn
i vanlige skoler.
Spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi
og vojta-terapeut Terje Ringen Grundstad
fikk i fjor en forespørsel fra førstelektor Si-
grid Straand ved Høgskolen i Lillehammer
(HiL) om å være Norges observatør i pro-
sjektet «Comprehensive action of therapies
in working with handicapped children».
Prosjektet finner sted i regionen Bøhmen i
Tsjekkia, og er finansiert av EØS gjennom
fondet «Norway Grants». Fondet gir øko-
nomisk støtte til ulike utviklingsprosjekter i
EU-land i Sentral- og Sør-Europa.
– Som barnefysioterapeut med snart 20
års erfaring innenfor området barnmed spe-
sielle behov, og med god kjennskap til ulike
europeiske kulturer utfra et profesjonelt per-
spektiv, ble jeg bedt om å delta i prosjektet
som kvalitetssikrer, forteller Grundstad.
En annen virkelighet
Han besøkte Bøhmen i oktober i fjor. Det
som møtte han var langt fra den virkelighe-
ten vi er vant til i Norge.
– Tsjekkiske barn med spesielle behov er
plassert i ulike spesialskoler hvor tilbudet
er ensrettet pedagogisk. Lovverket tillater
ikke fysioterapeuter ved disse sentrene, og
et tverrfaglig samarbeid med annet helse-
personell er så å si fraværende. Barna kan
få en rekvisisjon til fysioterapeut utenfor in-
stitusjonen, men det er kun i svært spesielle
tilfeller. Skolene er i prinsippet drevet slik
spesialskolene her hjemme ble drevet på 50-
og 60-tallet. Der hvor fysioterapi i Norge er
en av flere terapeutiske vinklinger inn mot
et helhetlig behandlingsopplegg, har tsjek-
kerne gått motsatt vei og segregerer de ulike
profesjonene, sier Grundstad.
– Hvordan var forholdene ved spesialsko-
lene?
– Vi så barn med forskjellige diagnoser.
De fleste var psykisk utviklingshemmede,
mange multifunksjonshemmede. Barn med
Williams syndrom, som er veldig godt fun-
gerende pasienter gjennom vårt system i
Norge, var på et lavt utviklingsnivå i Tsjek-
kia, sier Grundstad.
Fra spesialskoler til integrering i Tsjekkia
RASKE ENDRINGER
– Påbudet kom uten en plan for hvordan integreringen skal gjennomføres. Da
forstår jeg at folk blir engstelige og lurer på hva som skal skje med barna, sier Terje Ringen Grundstad.
Foto: Ida Slorbakk Solbakken




