Previous Page  35 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 35 / 56 Next Page
Page Background

FYSIOTERAPEUTEN 1/16

35

Pasienter med revmatiske

sykdommer ønsker tydelig

informasjon om sin sykdom,

behandling og hva de selv

kan gjøre for å leve godt med

sykdommen.

TEKST

John Henry Strupstad

js@fysio.no

I stadig økende grad ønsker pasientene å ha

en aktiv rolle når det gjelder beslutninger

vedrørende egen helse. Nå har The Euro-

pean League against Rheumatism (EULAR)

utarbeidet nye anbefalinger for pasientun-

dervisning.

– Forskning har vist at mellom 50 og 80

prosent av pasientene ønsker mer informa-

sjon enn de får. De ønsker også følelses-

messig støtte og utveksling av kunnskap og

erfaringer med andre som har en lignende

sykdom. Derfor er det viktig at vi i helseve-

senet legger bedre til rette for at pasientene

får den informasjonen de trenger, sier Heidi

Zangi, sykepleier og forsker ved Nasjonal

kompetansetjeneste for revmatologisk re-

habilitering, til Diakonhjemmet sykehus’

nettsider. Hun har vært med i EULARs ar-

beidsgruppe og er førsteforfatter av artik-

kelen som omhandler de nye anbefalingene.

Kunnskapsbaserte anbefalinger 

Pasientundervisning har lenge vært inte-

grert i europeiske behandlingsanbefalinger

for inflammatoriske revmatiske sykdom-

mer. Likevel er det store forskjeller i hvordan

denne undervisningen blir gitt i ulike land.

I 2013 ble det derfor etablert en arbeids-

gruppe innen den europeiske revmatologi-

organisasjonen, EULAR. Arbeidsgruppens

oppgave var å utarbeide kunnskapsbaserte

anbefalinger for undervisning til pasienter

med inflammatoriske revmatiske sykdom-

mer. Gruppen besto av 15 pasienter og

tverrfaglig helsepersonell med interesse for

og erfaring fra pasientundervisning. De re-

presenterte ti forskjellige europeiske land:

Danmark, Frankrike, Nederland, Norge,

Portugal, Storbritannia, Sveits, Sverige,

Tsjekkia og Østerrike.

– Basert på en systematisk litteraturover-

sikt og diskusjoner innad i gruppen, ble det

formulert åtte kunnskapsbaserte anbefalin-

ger, sier Heidi Zangi til sykehusets nettsider.

Hun forteller at anbefalingene omhand-

ler hvorfor og hvordan undervisningen bør

gjennomføres, når den bør tilbys, hvem som

bør gjennomføre undervisningen og hvilken

kompetanse de bør ha, samt hvordan under-

visningen bør evalueres. Gruppen baserte

anbefalingene på to overordnede prinsipper:

– Pasientundervisning er en planlagt in-

teraktiv læringsprosess som skal sette folk i

stand til å mestre livet med en inflammato-

risk revmatisk leddsykdom og optimalisere

deres helse og velvære.

– Kommunikasjon og samarbeid mellom

personer med inflammatoriske revmatiske

leddsykdommer og helsepersonell er nød-

vendig for en effektiv pasientundervisning.

Ny studiegruppe innen EULAR 

For å gjøre anbefalingene kjent i alle Euro-

peiske land og støtte opp om arbeidet med

å gjennomføre anbefalingene er det nå eta-

blert en studiegruppe innen EULAR. Grup-

pen er åpen for alle med interesse for pasi-

entundervisning og vil møtes på den årlige

EULAR-kongressen.

Les mer 

Zangi HA, Ndosi M, Adams J, et al. EULAR

recommendations for patient education for

people with inflammatory arthritis, Ann

Rheum Dis 2015; 74: 954-962.

Kilde

:

www.diakonhjemmetsykehus.no

Revmatiske sykdommer:

Nye europeiske anbefalinger for

pasientundervisning

upport for Better Life!

CAMP SCANDINAVIA PRODUKTKATALOG 2016

2015

2016 2016 2016 2016 2016

2015

NÅ ER DEN HER! Camp Scandinavia sin nye produktkatalog. For mer informasjon, kontakt oss gjerne på 23 23 31 20 eller info@camp.no www.camp.no Produktkatalog 2016

Support for Better Life!

CAMP SCANDINAVIA PRODUKTKATALOG 2016

www.camp.no www.camp.se Omslag2016.indd 1

2015-11-03 09:04:53