FYSIOTERAPEUTEN 1/16
35
Pasienter med revmatiske
sykdommer ønsker tydelig
informasjon om sin sykdom,
behandling og hva de selv
kan gjøre for å leve godt med
sykdommen.
TEKST
John Henry Strupstad
js@fysio.noI stadig økende grad ønsker pasientene å ha
en aktiv rolle når det gjelder beslutninger
vedrørende egen helse. Nå har The Euro-
pean League against Rheumatism (EULAR)
utarbeidet nye anbefalinger for pasientun-
dervisning.
– Forskning har vist at mellom 50 og 80
prosent av pasientene ønsker mer informa-
sjon enn de får. De ønsker også følelses-
messig støtte og utveksling av kunnskap og
erfaringer med andre som har en lignende
sykdom. Derfor er det viktig at vi i helseve-
senet legger bedre til rette for at pasientene
får den informasjonen de trenger, sier Heidi
Zangi, sykepleier og forsker ved Nasjonal
kompetansetjeneste for revmatologisk re-
habilitering, til Diakonhjemmet sykehus’
nettsider. Hun har vært med i EULARs ar-
beidsgruppe og er førsteforfatter av artik-
kelen som omhandler de nye anbefalingene.
Kunnskapsbaserte anbefalinger
Pasientundervisning har lenge vært inte-
grert i europeiske behandlingsanbefalinger
for inflammatoriske revmatiske sykdom-
mer. Likevel er det store forskjeller i hvordan
denne undervisningen blir gitt i ulike land.
I 2013 ble det derfor etablert en arbeids-
gruppe innen den europeiske revmatologi-
organisasjonen, EULAR. Arbeidsgruppens
oppgave var å utarbeide kunnskapsbaserte
anbefalinger for undervisning til pasienter
med inflammatoriske revmatiske sykdom-
mer. Gruppen besto av 15 pasienter og
tverrfaglig helsepersonell med interesse for
og erfaring fra pasientundervisning. De re-
presenterte ti forskjellige europeiske land:
Danmark, Frankrike, Nederland, Norge,
Portugal, Storbritannia, Sveits, Sverige,
Tsjekkia og Østerrike.
– Basert på en systematisk litteraturover-
sikt og diskusjoner innad i gruppen, ble det
formulert åtte kunnskapsbaserte anbefalin-
ger, sier Heidi Zangi til sykehusets nettsider.
Hun forteller at anbefalingene omhand-
ler hvorfor og hvordan undervisningen bør
gjennomføres, når den bør tilbys, hvem som
bør gjennomføre undervisningen og hvilken
kompetanse de bør ha, samt hvordan under-
visningen bør evalueres. Gruppen baserte
anbefalingene på to overordnede prinsipper:
– Pasientundervisning er en planlagt in-
teraktiv læringsprosess som skal sette folk i
stand til å mestre livet med en inflammato-
risk revmatisk leddsykdom og optimalisere
deres helse og velvære.
– Kommunikasjon og samarbeid mellom
personer med inflammatoriske revmatiske
leddsykdommer og helsepersonell er nød-
vendig for en effektiv pasientundervisning.
Ny studiegruppe innen EULAR
For å gjøre anbefalingene kjent i alle Euro-
peiske land og støtte opp om arbeidet med
å gjennomføre anbefalingene er det nå eta-
blert en studiegruppe innen EULAR. Grup-
pen er åpen for alle med interesse for pasi-
entundervisning og vil møtes på den årlige
EULAR-kongressen.
Les mer
Zangi HA, Ndosi M, Adams J, et al. EULAR
recommendations for patient education for
people with inflammatory arthritis, Ann
Rheum Dis 2015; 74: 954-962.
Kilde
:
www.diakonhjemmetsykehus.noRevmatiske sykdommer:
Nye europeiske anbefalinger for
pasientundervisning
upport for Better Life!
CAMP SCANDINAVIA PRODUKTKATALOG 2016
2015
2016 2016 2016 2016 20162015
NÅ ER DEN HER! Camp Scandinavia sin nye produktkatalog. For mer informasjon, kontakt oss gjerne på 23 23 31 20 eller info@camp.no www.camp.no Produktkatalog 2016Support for Better Life!
CAMP SCANDINAVIA PRODUKTKATALOG 2016
www.camp.no www.camp.se Omslag2016.indd 12015-11-03 09:04:53