Previous Page  31 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 31 / 56 Next Page
Page Background

FYSIOTERAPEUTEN 1/16

31

Referanser

1. Hagen K, Svebak S, Zwart J. Incidence of musculos-

keletal complaints in a large adult Norwegian county popu-

lation. The HUNT Study. Spine 2006, 31: 2150.

2. Lærum E. Et muskel og skjelett-regnskap. MSTrapport

1/2013, 2. utgave, 2014 ISBN 978-82-303-2311-3

3. Drangsland KAK, Kjerstad E. Evaluering av tilskuddsord-

ning for helse- og rehabiliteringstjenester. 18/08, 1-81.

2008. Bergen, Samfunns-og Næringslivsforskning AS.

4. Ellingsen KL, Kiær E, Labriola M, Aas RW. Arbeidsrettede

tiltak ved helseplager og sykefravær; en kunnskapsopp-

summering av nordisk forskningslitteratur. IRIS rapport

2010/049.

5. Lærum E, Brox JI, Storheim K, Espeland A, Haldorsen EH,

Munch-Ellingsen J et al. Nasjonale kliniske retningslinjer for

korsryggsmerter med og uten nerverotaffeksjon. Formid-

lings-og forskningsenheten for muskel-og skjelettlidelser

(FORMI) og Sosial-og helsedirektoratet. 2007. Oslo.

6. Boersma K, Linton SJ. Expectancy, fear and pain in the

prediction of chronic pain and disability: a prospective

analysis. Eur J Pain 2006; 10: 551–557.

7. Schultz IZ, Crook J, Meloche GR, Berkowitz J, Milner R,

Zuberbier OA, Meloche W. Psychosocial factors predictive

of occupational low back disability: towards development

of a return-to-work model. Pain 2004; 107: 77–85.

8. Storheim K, Brox JI, Løchting I, Werner E, Grotle M.

Cross-cultural adaptation and validation of the Norwegian

version of the Core Outcome Measures Index for low

back pain. Eur Spine J 2012 Jun 14 [Epub ahead of print].

PMID:22695701.

9. Fairbank JCT, Pynsent PB. The Oswestry Disability

Index. Spine, 25(22):2940-53, 2000 Nov 15 2000, 25:

2940-2953.

10. EuroQoL Group: EuroQoL – a new facility for the mea-

surement of health-related quality of life. Health Policy

1990, 16: 199-208.

11. Derogatis LR, Lipman RS, Rickels K, Uhlenhut EH, Cori

L. The Hopkins Symptom Checklist (HSCL): a self-report

inventory. Behav Science 1974, 1: 1-15.

12. Linton SJ, Hallden K. Can we screen for problematic

back pain? A screening questionnaire for predicting

outcome in acute and subacute back pain. Clinical Journal

of Pain 1998, 14: 209-215.

13. Du Bois M, Szpalski M, Donceel P.

Patients at risk for long-term sick leave because of low back pain.

Spine J. 2009 May;9(5):350-9. doi: 10.1016/j.spi-

nee.2008.07.003. Epub 2008 Sep 14.

14. Øyeflaten I, Hysing M, Eriksen HR. Prognostic factors

associated with return-to-work following multidisciplinary

vocational rehabilitation. J Rehabil Med 2008; 40: 548 -

554.

15. Cheadle A, Franklin G, Wolfhagen C, et al. Factors

influencing the duration of work-related disability: a

population-based study of Washington State workers’

compensation. Am J Public Health 1994;84:190–6.

16. Hansson E, Hansson T, Jonsson R. Predictors for work

ability and disability in men and women with low-back or

neck problems. Eur Spine J 2006;15:780–93.

17. Wessels T, van Tulder M, Sigl T, Ewert T, Limm H, Stucki

G. What predicts outcome in non-operative treatments of

chronic low back pain? A systematic review. Eur Spine J

2006;15:1633–44.

18. Meijer EM, Sluiter JK, Frings-Dresen MH. Evaluation

of effective return-to-work treatment programs for

sick-listed patients with nonspecific musculoskeletal

complaints: a systematic review. Int Arch Occup Environ

Health 2005;78:523–32.

19. van der Giezen AM, Bouter LM, Nijhuis FJ. Prediction of

return-towork of low back pain patients sicklisted for 3-4

months. Pain 2000;87:285–94.

Nå slår Riksrevisjonen fast at

ventetida for å få tilbudet er alt

annet enn rask. Den er nemlig over

et halvt år – i gjennomsnitt.

TEKST

John Henry Strupstad

js@fysio.no

– Hvis det hadde vært meg i den situa-

sjonen, ville jeg nok følt at oppfølgingen

av meg ikke var som forventet, sier Hans

Conrad Hansen, ekspedisjonssjef i Riks-

revisjonen til NRK.

196 dager

Satsingen har brukt om lag én milli-

ard kroner i året siden opprettelsen i

2007. Sykmeldte må i gjennomsnitt vente

hele 196 dager før de kommer inn i ord-

ningen. Dette gjelder de private tjeneste-

tilbudene som NAV administrerer.

– Kan bli bedre

Arbeidsdepartementet sier ordningen

bare er én av flere for å få folk tilbake i

jobb. Men departementet innrømmer

også at den kan bli bedre:

– Vårt signal er at dette kan skje ras-

kere. Det er ingen tvil om at ordninger

skal målrettes, slik at vi får sykmeldte

raskt tilbake i jobb, sier Kristian Dahlberg

Hauge, statssekretær, Arbeids- og sosial-

departementet.

Ifølge Helsedirektoratet og Helse

Sør-Øst er ventetiden i de regionale hel-

seforetakene kortere. Disse tilbudene

administrerer to tredjedeler av «Raskere

tilbake»-midlene.

– Fører ikke til lavere sykefravær

En omfattende forskningsrapport fra

Sintef, viste at kortere ventetider faktisk

ikke fører til lavere sykefravær, og at hel-

seforsikringer, som norske bedrifter i fjor

betalte 1,1 milliarder for, ikke gir lavere

sykefravær.

Det samme gjelder ordningen «Raske-

re tilbake». SINTEF-forsker Karl-Gerhard

Hem sier til Dagens Næringsliv at Norges

Handelshøyskole her har funnet en ør-

liten sammenheng med tanke på lavere

ventetid og lavere sykefravær:

– Dersom ventetiden kortes med 30

dager, går sykefraværet ned med 0,03 da-

ger – altså i nærheten av en promille. Men

dette er langt fra nok til å forsvare kostna-

dene ved tiltaket, sier Hem, og fortsetter:

– «Raskere tilbake» en veldig kom-

plisert ordning for sykehusene, for Nav-

kontorene og for legene. Hvorfor ikke

bare bevilge pengene på vanlig måte til

sykehusene?

Går ikke til spille

Helseminister Bent Høie (H) tviler ikke

på resultatet i Sintef-undersøkelsen, men

han ønsker ikke å avvikle ordningen.

Høie sier til Dagens Næringsliv at han

allerede har endret noe på ordningen, et-

ter tidligere rapporter fra Sintef som går i

samme retning. Oppdraget til de regiona-

le foretakene er nå at midlene over «Ras-

kere tilbake» først og fremst skal hjelpe

folk med muskel- og skjelettlidelser og

psykisk sykdom.

– Det er jo ikke for å spare penger vi

har ordningen, men for at folk skal kom-

me tilbake til arbeidslivet, sier han til avi-

sen.

– Spiller det ingen rolle at ordningen

ikke fører til lavere sykefravær?

– Jo, og målsetningen nå er at de som

har behov for sammensatte behandlinger

skal få det, slik at de vil kunne bidra til

samfunnet igjen, og ikke bli varig uføre,

sier Høie, og legger til:

– Pengene går jo ikke til spille. Det å gi

folk behandling for å mestre livet sitt, har

verdi uavhengig av om de kommer tilbake

eller ikke.

– «Raskere tilbake» går for sakte

Ordningen «Raskere tilbake» har blitt

forsøkt evaluert av flere aktører, blant

andre Samfunns- og næringslivsforsk-

ning, International Research Institute

of Stavanger og Deloitte. I tillegg til en

rekke mindre studier og masteroppga-

ver. Foreløpig er resultatene basert på

svært usikre data og mangelfull meto-

dikk, derfor kan ingen si med sikkerhet

om tiltakene virker eller ei.